Hvorfor pokker elsker danskerne det norske vejr?

Kontakt

Jens Poder, Partner

Hvorfor bruger over en halv mio. danskere den norske vejrtjeneste yr.no, når nu danske DMI – er dansk? Det er nok fordi, nordmændene lytter til brugerne og laver vejrdata, der passer til deres behov.

Min ivrigt lystsejlende (og danske) onkel bruger udelukkende den norske vejrtjeneste yr.no, når han tager på togt. Jeg forstår på ham, at det er langt det bedste værktøj, når lokale uvejr og manglende vind i de indre danske farvande skal håndteres.

Min onkel er ikke den eneste, der er fan af yr.no. Det viser sig, at YR har over en halv million unikke brugere fra Danmark hver måned. En halv million! På et norsk site?

Og Tordenskjold ville i hvert fald have brugt yr.no, når han satte sejl i kampen mod svenskerne. Det ville have givet ham fortsat overherredømme på søen, forsikrer min ligeledes historieinteresserede onkel.

Men i dette tilfælde er det ikke svenskerne, der har noget at frygte. Det er de danske tjenester. DMI havde i november 2015 995.000 brugere, og selvom der vil være sæsonudsving, er det altså tydeligt, at vi har at gøre med en alvorlig konkurrent til de store danske tjenester som DMI og vejret.tv2.dk. Yr.no havde næsten 55% af DMI’s tal. Ups!

Data er de samme

Det interessante er, at nordmændene ikke engang har adgang til bedre og mere præcis data, end deres danske konkurrenter.

”De er dybest set lige præcise eller lige upræcise, for det er de samme data, de bruger. Men man kan sige, at det er forskelligt, hvordan de bruger dataene,” fortæller meteorolog Jesper Theilgaard til DR og fortsætter, ”YR er rigtig gode til at få det til at se godt ud”.

Så yr.no er altså ved at æde sig ind på de danske konkurrenter ved at servere mere af det samme, bare i en flottere indpakning. Eller hvad?

Lidt research (et lille fif: brugeranmeldelser på app-stores er en nem vej til indsigt) viser, at rigtig mange af brugerne oplever YR som meget pålidelig og præcis. Også de som er afhængige af en sikker vejrudsigt – og knap så meget af et flot interface. Det gælder f.eks. kitesurfere: ”Vi er ekstremt glade for yr.no’s services. Det virker mere overskueligt og detaljeret og vi kan slå ned på et punkt på vandet og få en prognose de næste mange timer frem, for lige præcis det sted, siger Mads Thisted, grundlægger af kitemekka.net til MetroExpress.

Men hvis data er de samme, og designet er mere underordnet, hvad skyldes den norske succes så?

Brugernes behov

Norske YR er naturligvis meget tilfredse med den succes tjenesten har, også i Danmark: ”Vi får at vide, at YR er enkel at bruge og mere præcis. Det er vi glade for, vi er nemlig meget opsatte på at tage udgangspunkt i, hvad brugeren har behov for”, fortæller Ingrid Støver Jensen, som er redaktør for Yr.no.

Og så når vi – endelig – til min pointe. Successen handler nemlig ikke om at have de bedste data eller det flotteste design.

"Det vigtigste er, at man indhenter viden om, hvad brugerne reelt har brug for."

Er det prognoser i timeintervaller? Er det målepunkter på vandet? Er det noget helt tredje? Behovene er mange og forskelligartede. Sikkert er det, at brugerne søger derhen, hvor deres behov bliver opfyldt. Selv til et norsk vejrsite.

Nordmændene kommer. Eller rettere: De er her allerede, og de er en alvorlig trussel for de danske sites, med mindre man opper sig. Nøglen til det er at forstå brugernes behov, og det gøres altså bedst ved at møde dem. Så DMI og vejret.tv2.dk: Se at komme ud af huset. Ud i vejret om man vil. Lyt til lystfiskerne. Lær af sejlerne. Forstå haveejerne og dem i sommerhusene. Observer hvordan de bruger vejrtjenesterne og erkend, hvad de virkelig har brug for.

Byg fremtiden på brugerindsigt og undgå en storm fra nord.

Kontakt os

Vil du være skarpere på, hvad dine brugere har behov for, så lad os hjælpe dig.

jens-poder-460x329
Jens Poder
Partner

jp@peytz.dk
+45 7220 0110
+45 2172 8882

 

(Opdateret 14. april 2021)

Publiceret 30. marts 2021