Fem myter om brugerinddragelse du skal glemme nu

Brugerundersøgelser og brugerinddragelse er altafgørende for succesfulde digitale løsninger.

Skrevet af

Jens Poder, partner

Brugerundersøgelser og brugerinddragelse er altafgørende for en succesfuld digital løsning. I Peytz Creative forstår vi vigtigheden af, at brugerne forstår, værdsætter og engagerer sig i de websites, apps eller digitale løsninger, vores kunder tilbyder.

Hvorfor brugerinddragelse?

Hos Peytz er vi overbeviste om værdien af brugerinddragelse i udarbejdelsen af projekter. Man kan komme langt med ekspertviden fra en digital samarbejdspartner og domæneviden fra forretningen. Men intet slår løbende brugerinddragelse i små, komprimerede, hurtige forløb. Samtidig kan man let fortsætte med denne type brugerinddragelse, når det nye site er i drift, så man sikrer løbende forbedringer.

Jo før – jo bedre

Sådan er det med brugerinddragelse. Hvis du arbejder for meget i blinde uden at inddrage brugerne, risikerer du at budgetterne løber løbsk, når du endelig sætter dig i den metaforiske tandlægestol og kigger problemerne i øjnene. Derfor bør du involvere brugerne gennem hele projektforløbet for at komme så bredt omkring og opnå mest mulig viden om brugernes ønsker og behov.

Men for mange anses brugerinddragelse som noget, der er besværligt. Det koster penge, og det stopper arbejdet. Vi ved alle, at vi skal gøre det, men ville det ikke bare være nemmere, hvis vi lod være? Nej bestemt ikke. Derfor har vi samlet fem myter om brugerinddragelse, du skal glemme nu, så du kan komme igang med at inddrage dine brugere.

Myte 1: Det er dyrt at inddrage brugerne

Brugerinddragelse kan godt være dyrt, men så gør du det forkert. Hvis du f.eks. selv rekrutterer dine egne brugere, er der meget at spare.

Fremfor at se brugerinddragelse som enkeltstående events bør du i stedet se brugerinddragelse som en kontinuerlig proces. Derfor bør du én gang for alle og evt. løbende rekruttere en stor mængde brugere, som viser deres interesse i at deltage i brugerinddragelse.

Myte 2: Det stopper designprocessen, når man inddrager brugerne

Først og fremmest skal du glemme forestillingen om, at brugerinddragelse og designprocessen ikke hænger sammen. Det er en del af den samme proces. Hvordan vil du vide, hvad du skal designe uden at inddrage brugerne?

I en agil UX-proces arbejder hele designholdet under sprint-agtige forhold, hvor problemstillingerne danner udgangspunkt for arbejdet, og på den måde arbejder hele holdet mod en aftalt milepæl, hvor der brugerinddrages.

Myte 3: Brugerinddragelse er én ting

Det er vigtigt at forstå, at brugerinddragelse er en bred palet med mange forskellige metoder. Du gør det derfor til en meget større og mere uoverskuelig ting at brugerinddrage, hvis alle spørgsmål skal afklares med brugerinterviews.

Her er nogle andre metoder, som kunne være relevante for jeres digitale projekter:

  • Klik-mønster-test

  • Koncept-test

  • Kortsortering

  • Tree test

  • Mom test

Download vores e-bog om brugerinddragelse! 

5 myter om brugerinddragelse du skal glemme nu mockup1

Hent vores e-bog Få succes med brugerinddragelse i dine IT-projekter.

Her har vi samlet en række gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med brugerinddragelse.

Hent e-bogen her

 

Myte 4: Brugerinddragelse skal være videnskab

Brugerinddragelse er ikke videnskabeligt. Selv hvis du samler alle stakeholders i et UX-lab, hvor de kan overvære brugertesten gennem et meget diskret tovejs-spejl, gør du det ikke mere videnskabeligt.

Kortlæg dine målgrupper, og brug kvalitativ brugerinddragelse til at opnå en større forståelse af dine brugere. Det bedste, der kan ske, er, at du lærer noget om dine brugere, du ikke vidste i forvejen. Kvalitativ brugerinddragelse er med til at skabe hypoteser, og det er så disse hypoteser, du skal prøve af ved at inddrage brugerne i en iterativ proces.

Myte 5: Alle stakeholders skal være til stede, når du afholder brugertest

Argumenterne for at fastholde, at stakeholders skal være til stede er:

  • De har vigtige input

  • De har interesse i at deltage

  • De skal have mulighed for at kunne påvirke spørgerammen

Det er rigtig gode argumenter, men det er kun ‘nice to have’, at alle stakeholders deltager i alle brugertests. Virkeligheden er, at der altid vil være kalendere, der skal passe sammen, og det er typisk ikke en mulighed før langt ude i fremtiden og ikke i samme hyppighed. Brugerinddragelse bør ikke være et logistisk mareridt. 

Myter er en ting - måske du også kunne bruge 3 gode råd til effektiv og agil brugerinddragelse?

Er du klar til at komme i gange med brugerinddragelse?

Hvis du er klar til at komme i gang med brugerinddrage, kan vi hjælpe dig.

Hos Peytz kan du få oprettet dit eget UX-panel med dine brugere, som du kan administrere i en GDPR-compliant platform, hvor du kan sende mails ud til dine brugere.

Vi hjælper også meget gerne med rådgivning og support, og hvis de interne ressourcer er pressede hos jer, udfører vi gerne en lang række forskellige typer af brugerundersøgelser for jer.

Vil du holdes opdateret?

Vi laver – synes vi selv – Danmarks bedste nyhedsbrev med masser af relevant viden om digitale udfordringer og muligheder. Vil du holdes opdateret på digitale tendenser, så tilmeld dig vores nyhedsbrev lige her

 

(Opdateret 18. august 2022)

Publiceret 30. marts 2021