3 gode råd til effektiv og agil brugerinddragelse

Med den rigtige proces og tankegang behøver brugerundersøgelser hverken at være dyre eller forsinke processen.

Af:

Jens Poder, Director of Innovation

Peytz’ Director of Innovation, Jens Poder, giver sine tre stærkeste tips til at involvere brugere i dit næste digitale projekt. Nemt og agilt. 

Brugerinddragelse er afgørende for at lave succesfulde online løsninger. Alle websites og apps er afhængige af at brugeren forstår, værdsætter og engagerer sig i det, du tilbyder.

Jeg vil anbefale, at du begynder agilt at brugerinddrage - og brugerteste udviklingen af dine løsninger. Bl.a. ved at løbende: 

  • Udforske behovet 
  • Teste konceptets validitet
  • Teste løsningens brugervenlighed

Test_I_Hele_Processen

Når du arbejder effektivt med brugerinddragelse, sikrer du, at løsningen rent faktisk er, hvad modtageren efterspørger og har brug for - ikke kun hvad du tror, modtageren vil have. 

Når man tænker indefra og ud går det som regel galt. Og det kan blive dyrt i den sidste ende, hvis man sparer brugerinddragelsen væk og udvikler efter egne antagelser.  

Som filosoffen Eugene Lewis Fordsworthe famøst sagde: "Assumptions are the mother of all screw ups". 

Løsningen er at procesoptimere din brugerinddragelse og gøre din bruger-research mindre besværlig.

Så du får det gjort!

De tre kerneprincipper i brugerinddragelse

Effektiv agil brugerinddragelse hviler på tre kerneprincipper:

  1. Gør det let at rekruttere brugere med et fast brugerpanel
  2. Lave flere og korte “quick and dirty” brugertests
  3. Flyt alle tests online

1. Opret et fast brugerpanel

Rekrutteringen af brugere ser jeg ofte som den største forhindring for brugerinddragelse.

Med et fast brugerpanel fjerner du bøvlet med at rekruttere, fordi du løbende samler en liste med brugere, som har givet dig lov at invitere dem til brugertests. 

Så er problemet løst én gang for alle.

I Peytz hjælper vi virksomheder med at drive brugerpaneler i et system. Systemet sikrer, at vi kan:

  • Producere en landingsside, hvor nye panelmedlemmer svarer på spørgsmål om sig selv - så vi nemt kan lave målrettet segmentering
  • Udsende tests segmenteret til delmålgrupper i panelet
  • Lade brugerne automatisk tilmelde og afmelde sig selv

2. Lav "quick and dirty" prototype-tests med Preely

Når det handler om at komme op i fart er “quick and dirty” tests utrolig værdifulde. 

Med “quick and dirty” tests kan vi i den tidlige fase afprøve alle mulige skæve ideer uden at investere mere end en håndfuld timer.

Hurtige_Brugertest_2

Det danske test-tool Preely er et af de værktøjer, Peytz ofte bruger til tidlig og effektive prototyper. Preely et arketypisk QnD testværktøj: 

  • Brugerne tester selv - uden at du behøver at være der
  • Brugerne kan både interagere med skærme og svare på surveys i samme flow
  • Systemet afrapporterer automatisk

Så hvis du allerede har et brugerpanel, så bliver det utroligt nemt at få svar på spørgsmål fra 50-100 brugere og få et indtryk af en idé -  helt tidligt i processen.

Preely_Test

 

3. Flyt dine tænke-højt-tests online

Mit sidste gode råd er at flytte så meget test online, som overhovedet muligt. Du kan sagtens lave en glimrende online-test, hvis du vælger de rigtige værktøjer til opgaven. 

Når Peytz laver test online, kan vi rekruttere fra hele Danmark i forskellige målgrupper - også fra grupper, som måske ville have for travlt til at sige ja, hvis de skulle bruge en hel formiddag på det.

Vi sender mail til et udvalgte brugerpanel med et link til en bookings-side, hvorefter brugerne selv booker sig ind i vores testeres kalendere. Nemt og effektivt. 

Peytz bruger det norske videotool whereby. Værktøjet kræver ingen installation fra brugerne og data bliver kun gemt på europæiske servere.

 

Online_Research_Peytz

Med en agil brugerinddragelse tager vi løbende tage fat i tvivlsspørgsmål og tester forskellige scenarier af.  Det gør os meget mere effektive, når vi skal vælge rigtigt - og også når vi skal have opbakning til endelige beslutninger i de organisationer, vi hjælper.

Når man hver uge sidder og snakker med sine brugere og oplever deres reaktion på ens produkt, så opbygger og vedligeholder man løbende en empati  - og indgående forståelse - for ens målgruppe. Dette er en uundværlig viden, når man udvikler løsninger, som skal ramme netop denne målgruppe. 

Læs også artiklen " 5 myter om brugerinddragelse du skal glemme nu" for flere god råd til agil brugerinddragelse. 

-----

Vil du vide mere om brugerinddragelse? 

Jens-Poder-whiteboardKontakt Jens Hjerrild Poder, Partner og Direktør for Innovation i Peytz.

 Mail: jp@peytz.dk | Telefon: 21728882

Jens driver udvikling af digitale koncepter og forretningsudvikling med en bred pallette af innovationsværktøjer: Workshops, Skitsebaseret ideudvikling, Prototyper og Brugerinddragelse.

Jens underviser på teknologisk institut i Digital Forretningsstrategi,  Design Sprint og Visuel Konceptudvikling , og har arbejdet med digital udvikling siden midten af halvfemserne - først som chefredaktør på dr.dk og siden 2008 i Peytz

(Opdateret 20. september 2021)

Publiceret 15. juli 2021