Google Analytics 4 – nu får du alle digitale data ét sted

Af

Ea Jørgensen, digital konsulent

Dataindsamling i Google Analytics har hidtil differentieret mellem tracking af data på dine websites og tracking af data på dine apps. Dette hører nu fortiden til med lanceringen af det nye Google Analytics – GA4. 

GA4 blev først introduceret som beta-version under navnet web+app. Her blev det for første gang muligt for dig at samle tracking for websites og apps ét sted. Formålet med den nye GA4-konto er at gøre det nemmere for dig at tracke hændelser på både dit website og din app – og dermed få et samlet overblik over dine digitale aktiviteter.

I modsætning til tidligere udgaver af Google Analytics får du med GA4 langt mere data med standard-målingerne for din konto. Tidligere var det nødvendigt at sætte ekstra tracking op for klik, scroll og downloads, men med GA4 kan du få data på disse hændelser uden at sætte ekstra tracking op i Google Tag Manager eller i koden på dit website. 

Hvilke type hændelser indsamles i GA4?

Din nye GA4 konto tracker automatisk en række forskellige hændelser, som du før skulle sætte op i Google Tag Manager. Det gælder bl.a. følgende hændelser:

  • Første besøg
  • Nyt besøg på dit website eller app
  • Brugernes interaktion med dit website eller app

Hvis du gerne vil indsamle mere data med dine nye Google Analytics konto, kan du også nemt gøre det i det nye GA4. Her kan du nemlig vælge udvidet dataindsamling og indsamle data om følgende hændelser – igen uden at skulle sætte det op i Google Tag Manager:

  • Sidevisninger
  • Scroll 
  • Udgående link klik 
  • Søgninger på dit website 
  • Afspilning af videoer
  • Downloads af filer

Forudse kundernes adfærd

Udover at du nemt kan tracke events, så giver GA4 dig også mulighed for at forudse kundeadfærd. I den nyeste udgave af Google Analytics får du nemlig avanceret databehandling, der gør det muligt at identificere mønstre og genskabe mangelfuldt data. 

GA4 er baseret på den seneste AI teknologi, der anvender machine-learning algoritmer til at genskabe den data du ikke kan se, når brugerne siger nej til cookies. Med GA4 er du derfor bedre klædt på til en cookieløs fremtid. Derudover kan machine-learning også forudse brugeradfærd og advare dig om vigtige trends, som f.eks. en stigning i efterspørgslen på dit produkt.

Hvordan opgraderer jeg min konto?

Du kan allerede nu gå ind på din Google Analytics konto og opgradere din eksisterende konto til en GA4 konto. Muligheden for at opgradere din konto finder du under indstillingerne for din ejendom.

Vælger du at opgradere til en GA4 konto, så skal du huske at opdatere dine Google tags. I de fleste tilfælde vil du automatisk kunne fortsætte med at indsamle data uden at ændre din opsætning, men hvis du har anvendt analytics.js i stedet for gtag.js i kildekoden på sitet, så kan du ikke anvende din eksisterende opsætning. 

Hvis du er i tvivl om, du har det analytics.js og hvordan du kan skifte det, så spørg din IT-afdeling.

Hvis det er tilfældet, så skal du selv tilføje gtag.js til dit website for at kunne modtage data på din GA4-konto. Du finder gtag.js tagget og en vejledning til at sætte det ind på dit website under dine ejendomsindstillinger (Property Settings). 

Vil du vide mere om mulighederne for dataindsamling med GA4 og hvordan du opgraderer din Google Analytics konto, så kontakt os og hør hvordan du kan få mest ud af din GA4 konto.

(Opdateret 15. april 2021)

Publiceret 30. marts 2021