Google udfordres også af iOS 14.4

Af

Simon Kragballe Rasmussen, inbound specialist

Apples seneste opdatering kommer ikke kun til at have indflydelse på dine Facebook-kampagner. Også Google varsler forandringer som får indflydelse på din forretning. 

Apples seneste opdatering, iOS 14.4, får stor indflydelse på din Facebook-markedsføring. Google har længe været tavse, i forhold til hvilken indflydelse opdateringen får for deres produkter, men nu har de endelig givet lyd fra sig.

Er det første gang, du hører om iOS 14.4? Så kan du med fordel starte med at læse introduktionen på linket her (vi lover at gelejde dig let og elegant tilbage)

Hvilke konsekvenser får opdateringen for dig?

Bruger du Googles produkter i din markedsføring, er der grundlæggende 5 ting, som du skal være opmærksom på: 

    1. Hvis du eksekverer app-kampagner i din digitale markedsføring, vil du med al sandsynlighed opleve udsving i leveringen fra iOS enheder – færre samtykker giver nemlig meget naturligt færre trackbare resultater. 

    2. Af samme årsag vil dine remarketing målgrupper med al sandsynlighed også blive mindre i app-annoncemiljøet. 

    3. Google forventer lavere matchrater ved brug af Google Customer Match. 

    4. Kampagner med interessebaseret målretning på Google Display og YouTube kan opleve forringet effektivitet. Google Search forventes derimod ikke at blive påvirket i nævneværdig grad.  

    5. Endelig vil der i højere grad blive gjort brug af modellerede data i målingerne og rapporteringen af effekterne fra annonceringen.

Hvordan forbereder du dig som annoncør? 

Mens du venter på, at de egentlige konsekvenser indtræffer, er der en række ting, som du kan gøre for at imødekomme de uundgåelige konsekvenser, som opdateringen vil kaste af sig.

Bruger du Firebase, skal du opdatere din Google Analytics til den seneste version, da det er påkrævet for at kunne bruge alle tjenestens funktioner. Google opfordrer også til, at man i den kommende tid overvåger sine kampagner samt tilpasser budget og indhold på app-kampagner, så man ikke mister effektivitet eller resultater, når ændringen træder i kraft. 

Mens du gør det, sørger Google for at opdatere deres produkter, så de er klar til at tage imod de mange millioner mennesker, der hver dag eksponeres for annoncer i organisationens enorme display netværk samt bruger produkter som Gmail og YouTube. 

Du kan læse hele Googles udmelding her

Vil du høre mere om iOS 14.4?

Eller har du brug for hjælp til, hvordan du bør forholde dig til det? Så kontakt Simon Kragballe Rasmussen.

Simon_Kragballe_Rasmussen

Simon Kragballe Rasmussen
Inbound Specialist
 
skr@peytz.dk
+45 5050 5789
+45 7220 0101

 

 

 

(Opdateret 14. april 2021)

Publiceret 29. marts 2021