Har du styr på dine Core Web Vitals?

Dit site trænger til lidt CWV-kærlighed.
Det viser en undersøgelse, Peytz har foretaget af SEO-tilstanden på 75 websites.

Kontakt:

Bo Mikael, Contact Director

Google har implementeret deres Core Web Vitals-opdatering. Det skete som altid i stilhed, så de fleste har nok først bemærket det, når de tjekker deres search trafik (og mest den manglende trafik).

Peytz har testet 75 websites, for at se, hvordan de performer i forhold til Core Web Vitals (CWV)-  og det står ikke himmelråbende godt til!

Så er I advaret.

Med Googles CWV-opdatering bliver der nu lagt rigtig meget vægt på brugeroplevelsen af dit site. Og den trænger helt sikkert til et kærligt genbesøg. 

Hvorfor er det overhovedet vigtigt? Fordi du sikkert, som så mange andre, får rigtig meget trafik fra søgemaskinerne. Og det handler om at være synlig (læs på side 1) på Google.

Men hvis Google vurderer, at dit site er en dårlig brugeroplevelse, så falder din position og du bliver overhalet af dine konkurrenter.

Inden vi dykker ned i tallene fra undersøgelsen, skal vi måske lige gentage, hvad CWV egentlig måler.

Grundlæggende ønsker Google (og dermed også de andre søgemaskiner), at brugerne får en god søgeoplevelse, det vil sige, at brugerne skal finde, hvad de søger (god gammeldags SEO) og de skal have en hurtig og uforstyrret oplevelse på dit site (teknisk SEO og CWV).

CWV består af tre målinger:

  • CLS - Cumulative Layout Shift - tester hvor stabilt dit site-design er
  • FID - First Input Delay - tester hvor hurtigt dit site er klar til interaktivitet med 
  • LCP - Largest Contentful Paint - tester hastighed, hvor hurtigt er dit site klar

Hvad er så godt?

  • CLS - måles i sekunder
    • Godt: 0-1
    • Bør forbedres: 1-2,15
    • Dårligt: +2,15 
  • FID - måles i milisekunder
    • Godt: 0-100
    • Bør forbedres: 100-300
    • Dårligt: +300 
  • LCP - måles som et indekstal
    • Godt: 0-2,5
    • Bør forbedres: 2,5-4
    • Dårligt: +4 

Page Speed Insight

I undersøgelsen har vi brugt PageSpeed Insights, som bygger på Googles Lighthouse analyseværktøj. Dermed har vi brugt det samme værktøj, som I selv kan anvende til at tjekke sites SEO-sundhedstilstand.

Her kan de tjekke dit eget site på PageSpeed Insights.

Først og fremmest måler Page Speed, hvordan dit site perfomer på henholdsvis mobil og desktop.

På en skala fra 1 til 100 får man sin dom: 0-49 er Dårligt, 50-89 er Bør forbedres, mens 90-100 er Godt.

Gennemsnittet for de 75 testede website ligger således:

  • Mobil: 45,1
  • Desktop: 76,9

Det står altså rigtig dårligt til med visningerne på mobilen. Gennemsnittet er i Dårlig.

For desktop er det en smule bedre med 76,9, hvilket betyder, at alle sites bør forbedres.

Er det vigtigt at se på disse tal? Ja, i højeste grad. Især er Mobil-tallet vigtigt, fordi Google siden 2016 prioriterer mobil-versionerne højere end desktoppen.

Det vil i praksis sige, at en dårlig mobil-visning trækker et supergodt desktop-site med sig ned i faldet.

Vi ser det samme, når vi kigger på de konkrete CWV-tal.

Her performer flere end 95 % af alle testede site dårligere på mobil end på desktop.

Mobil-tallene ser således ud:

  • CLS: 0,4 (hvilket er i gruppen Dårlig/Poor)
  • FID: 388,6 (hvilket er i gruppen Dårlig/Poor)
  • LCP: 3,4 (hvilket er i gruppen Bør forbedres/Need Improvement)

Desktop-tallene ser således ud:

  • CLS: 0,1 (hvilket er i bunden af Bør forbedres/Need Improvement)
  • FID: 153,8 (hvilket er i gruppen Bør forbedres/Need Improvement)
  • LCP: 2,1 (hvilket er i gruppen God/Good - yes, der er noget, der virker!)

Fordi Google nu lægger så meget mere vægt på brugeroplvelsen på dit site, skal du tage disse tal alvorlige og allerede nu planlægge, hvordan du kan forbedre det.

Vil du høre med om Core Web Vitals og hvordan du kan bruge det til din fordel, kan du med fordel tilmelde dig vores Morgeninspiration torsdag den 16/9.

Publiceret 2. september 2021