Ingen tredjepartscookies - Hvad så nu?

Fraværet af tredjepartscookies skaber et fald i statistikken for dit website, og det er afgørende for din digitale forretning, at du kan navigere i en verden uden cookies. 

Contact:

Ea Jørgensen, Digital Specialist

Du har sikkert oplevet vigtigheden af tredjepartscookies, og hvordan fraværet af dem skaber et fald i statistikken for dit website. Uden tredjepartscookies kan du nemlig hverken indsamle website data eller levere annoncer til dit website. Det er derfor afgørende for din digitale forretning, at du kan navigere i en verden uden cookies. 

Sådan udfaser Google tredjepartscookies

Google har for nyligt meddelt, at de planlægger at udfase tredjepartscookies i 2023, og du skal derfor fremover vænne dig til at tracke website trafik uden brug af tredjepartscookies. For at hjælpe dig på vej har Google lanceret projektet the Privacy Sandbox. Formålet med dette initiativ er at beskytte brugerne online og samtidig give website ejere værktøjerne til at udvikle deres digitale forretning. 

The Privacy Sandbox har følgende målsætninger:

  • At forhindre indsamling af personlige oplysninger under website besøg
  • At gøre det muligt for virksomheder, at bygge websites, der beskytter brugernes data
  • At bevare det globale web’s online ressourcer


Hvad kan du gøre?

Fraværet af tredjepartscookies betyder, at du skal gøre to ting - Sørge for at så mange som muligt siger ja til cookies på dit website og leder efter andre måder at tracke website data. Ved at arbejde med indholdet i dit cookie banner kan du nemlig sikre at mange brugere giver dig lov til at anvende tredjepartscookies, men i tilfældet af at de siger nej, vil det være nødvendigt at anvende andre metoder. 

Consent mode

Som et led i the Privacy Sandbox har Google arbejdet på teknologier, der gør det muligt for dig at tracke website data uden brugen af cookies. En af de teknologier, der ligger klar i en beta-version allerede nu, er Google Consent mode.

Consent mode er løsningen er til dig, der ønsker at indsamle data via Google Analytics og Google Ad manager. Løsningen er kun integreret med uvalgte consent management systemer, som f.eks. Cookiebot og Onetrust. Derfor kan det være nødvendigt at skifte udbyder, hvis du ønsker at anvende Consent mode. 

Hvis du vælger at anvende Consent mode, så skal du også være opmærksom på, at du kun har mulighed for at indsamle basis statistik. Dvs. at du får færre oplysninger om hvem dine brugere er, da disse oplysninger kræver deres tilladelse. Til gengæld vil din dataindsamling fungerer som den plejer, hvis brugerne giver tilladelse til, at du må anvende cookies. 

Server tracking

En anden mulighed for at tracke website brugere er at undgå tredjepartscookies. Det kan du gøre ved at implementere server tracking, der i stedet sætter en førstepartscookie, som stammer fra dit eget website. På den måde er det også dig, der som website ejer indsamler data og ikke en tredjepart som f.eks. Google. 

Med server tracking anvender du stadig cookies, men da det er en førstepartscookie, så får du mulighed for at undgå blokeringen af tredjepartscookies i browsere som Safari og Firefox. Her er tredjepartscookies nemlig som standard blokeret, hvilket gør at du ikke kan tracke website data selvom brugerne giver dig tilladelse. 

Vil du vide mere om hvordan du bedst kan forberede dig på en cookieløs fremtid, så kontakt Ea Jørgensen og hør hvilke muligheder du har. 

(Opdateret 25. november 2021)

Publiceret 29. oktober 2021