iOS 14 udfordrer din forretning

Apples seneste opdatering iOS 14 stiller nye og andre krav til dig og din forretning.

Skrevet af

Simon Kragballe Rasmussen

Apples nye opdatering gør det sværere at tracke på brugernes adfærd på mobile applikationer. Og det har direkte indflydelse på din forretning, hvis du f.eks. bruger Facebooks Pixel i din digitale markedsføring.

Tirsdag 26. januar begyndte Apples kunder at opdatere deres telefoner og tablets til den seneste opdatering iOS 14.4. Herefter har brugerne aktivt kunne tage stilling til, om apps, hentet i Apples App Store, må anvende deres adfærdsdata i deres markedsføring for tredjepart. 

Ændringen minder meget om den, som alle EU-baserede websites har gennemgået siden GDPR-reglerne blev implementeret i 2018. Herefter har brugerne haft kontrol over tracking af deres adfærd på nettet.

Det er det samme, der inden længe vil ske på apps. Her vil der være en dialogboks, som lader brugeren tage stilling til, om den pågældende app må bruge den indsamlede adfærdsdata til markedsføring hos tredjepart.

Når der kun er tale om tredjepart, skyldes det, at data fortsat gerne må bruges til markedsføring gennem egne kanaler dvs. direkte email, notifikationer, sms’er mv. Men altså ikke Facebook, Instagram, LinkedIn og andre tredjeparter.       

Vi forventer, at Facebook-annoncører vil miste en stor andel af deres trackede konverteringer i Facebooks rapportering og attribution. Dermed vil man som annoncør også have et markant mindre datagrundlag at optimere ud fra, og det vil, alt andet lige, forringe den umiddelbare performance og kvalitet på Facebook-annoncer, da et mindre datagrundlag naturligvis gør det sværere at finde og målrette personaliserede annoncer til relevante målgrupper. 

Læs hvordan iOS 14.5 influerer dine Google annoncer her.

4 gode råd til, hvordan du undgår datakrisen efter iOS 14.5

Sådan forbereder du dig: 

1. Verificér din domæne i Facebooks Business Manager 

Vi anbefaler, at du verificerer dit website-domæne i Facebook Business Manager. Når dit domæne er verificeret, har du nemlig mulighed for at tracke på ét event (køb, tilføj til indkøbskurv, produktsidevisning mv.) – også selvom brugeren afviser tracking. Derudover vil du, når brugerne tillader tracking, have mulighed for at tracke på op til otte events. 

Domæneverificering er ikke en ny ting, men det er påkrævet, at du gør det for at kunne prioritere dine vigtigste events.

Læs hvordan du verificerer dit domæne her.

2. Få styr på dine samtykker

Det absolut stærkeste våben mod den mistede data fra apps er at få styr på dine samtykker på alle andre platforme, hvor du indsamler data. Når du har verificeret dit domæne i Facebooks Business Manager, er det derfor vores anbefaling, at du optimerer dit cookie-banner på dit website, så du får så mange til at sige “ja-tak” som muligt. 

Læs mere om, hvordan du får flere til at sige “ja-tak” til cookies her

Og så er det vigtig at nævne, at du har mulighed for at redigere den tekst, som brugeren bliver præsenteret for, når de åbner din app, omend det er i begrænset omfang.

Vil du høre mere om iOS 14.5? Eller har du brug for hjælp til, hvordan du bør forholde dig til det? Så kontakt Simon Kragballe Rasmussen.

Simon_Kragballe_Rasmussen
Simon Kragballe Rasmussen
Inbound Specialist

skr@peytz.dk
+45 5050 5789
+45 7220 0101

(Opdateret 18. maj 2021)

Publiceret 29. marts 2021