iOS-kaos efter opdatering: 4 gode råd til klare skærene

26. april implementerede Apple deres iOS 14.5-opdatering for deres mange, mange millioner brugere.

Skrevet af

Simon Kragballe Rasmussen, Inbound Specialist

Langt fra alle nåede at forberede sig på iOS-opdateringen. Og det er jo ikke så sært, for hvordan forbereder man sig lige på en opdatering, som man ikke helt kender konsekvenserne ved, før ændringen træder i kraft? 

Den primære ændring ved 14.5-opdateringen er, at man nu skal afgive samtykke til, at Apple må tracke dine data.

Gennem de første par uger har de statistiske data for samtykker været stærkt varierende. App analyseplatformen Flurry, der har data fra mere end 1 million apps på verdensplan, hævder, at sølle 14% (pr. 17/5-2021) af brugerne, som har opdateret, har tilladt tracking. Modsat melder dataplatformen, Kochava, om en mere opløftende samtykkerate på 51%. 

Den store forskel skyldes, at de to platforme har data fra meget forskellige typer af apps, som i forskellig grad har implementeret samtykke-prompterne. Uanset hvilke tal man ser på, er konklusionen dog ganske entydig. Der er tale om en meget stor andel, som fravælger tracking, og det gør, at vi som annoncører må tænke lidt ud af boksen, indtil situationen er normaliseret. 

Er dette første gang du hører om iOS 14? Vi har introduceret til opdateringen her

1. Sådan kan din udvikler hjælpe dig til flere samtykker

Facebook har måske selv et godt bud på, hvordan man som udvikler eller indehaver af en app kan øge samtykkeraten. De har nemlig været så smarte at lave en såkaldt pre-prompt før den egentlige prompt, der tvinger brugeren til at tage stilling til, om han/ hun vil give samtykke eller ej. Her har de ganske enkelt forklaret brugeren, i hvert fald de som tager sig tid til at læse pre-prompten, hvorfor de beder om lov til at tracke deres aktivitet.

Image from iOS (1)_iphone12black_portraitImage from iOS_iphone12black_portrait

 

 

 

 

 

 

 

 

Dataen, og dermed et overblik over resultaterne, er desværre stadig sparsom, og derfor er det svært at spå om, hvor god løsningen egentlig er. Under alle omstændigheder er det dog en rigtig god måde, hvorpå man kan omgås det utroligt smale handlerum, som Apple har givet udviklerne med den nye opdatering.

2. Søg tilflugt hos Android mens Apple normaliseres 

Hvis du annoncerer til brugere af apple devices, skal du fremover tage dine data med et gran salt – der kan nemlig være betragtelige mangler i dataen på grund af manglende data fra de mange, som har fravalgt tracking. 

Hvis dine data og annoncering derimod er svært afhængig af mobile enheder, kan du overveje at ekskludere apple devices fra din markedsføring, og i stedet kaste pengene efter Androids enheder, indtil situationen (forhåbentlig snart) er normaliseret. Android-brugerne er nemlig mere tilbøjelige til at give deres samtykke end nogensinde, og hvorfor skulle man som annoncør ikke drage nytte af det? 

3. Inkluder kopimålgrupper i din markedsføring

Er din markedsførings konvertering svært afhængig af retargeting annoncer, og er du overbevist om, at størstedelen af din målgruppe er iOS brugere? Så kan du med fordel overveje i højere grad at bruge kopimålgrupper/ lookalikes i din markedsføring. Mange organisationers kunder har det nemlig med, i forskellig grad, at ligne hinanden. Og derfor kan du med fordel overveje at bruge dine annoncekroner på dem, der minder om dem, du trods alt har fået lov til at tracke. 

4. Få styr dine data

Det absolut stærkeste våben mod den mistede data fra apps er at få styr på dine samtykker på alle andre platforme, hvor du indsamler data. Jo bedre du kender din målgruppe, jo større chance har du nemlig for at ramme dem med din annoncering – og det uanset om du bruger retargeting, kopimålgrupper eller kernemålgrupper. Det er derfor vores anbefaling, at du optimerer dit cookie-banner på dit website, så du får så mange til at sige “ja-tak” som muligt. 

Læs mere om, hvordan du får flere til at sige “ja-tak” til cookies her. 

Har du spørgsmål til, hvordan du og din organisation bør forholde jer til ændringerne i annonce økosystemet efter udrulningen af iOS 14.5? Så kan du altid tage kontakt til Simon Kragballe Rasmussen enten ved at udfylde nedenstående formular eller at kontakte ham direkte.

Simon-1
Simon Kragballe Rasmussen
Inbound Specialist 

skr@peytz.dk
+45 5050 5789

 

(Opdateret 20. september 2021)

Publiceret 18. maj 2021