9 tips til et godt nyhedsbrev

Gør dit nyhedsbrev (endnu) skarpere med disse 9 tips

Kontakt

Christian Hjorth, Kontaktdirektør

Et godt nyhedsbrev er en effektiv kanal til at øge salg, skabe trafik til din hjemmeside, brande din virksomhed og generere nye kunder. Et nyhedsbrev, som aldrig bliver åbnet eller bliver smidt direkte i papirkurven, er derimod ikke særlig værdifuldt for din forretning. Hvis du vil undgå det scenarie, er det vigtigt, at dit nyhedsbrev er relevant og værdiskabende for læseren. Derfor skal du gøre dig overvejelser om både målgruppe, design, indhold. 

Få 9 bedste råd til, hvordan du laver et effektivt nyhedsbrev. 

1. Kend din målgruppe

Du skal være helt skarp på, hvem dit nyhedsbrev henvender sig til. Jo bedre du kender din målgruppe, jo lettere er det at sende indhold, som er værdifuldt for læseren og opfylder målgruppens forventninger og behov til nyhedsbrevet. Når indholdet er værdiskabende og relevant for modtageren, ved vi fra erfaring, at nyhedsbrevet performer bedre.

For at definere din målgruppe, kan du overveje følgende:

  • Hvilket behov skal dit nyhedsbrev opfylde hos modtageren?
  • Hvad interesserer og kendetegner en typisk modtager?
  • Hvilke demografiske parametre som alder, geografisk placering, køn osv. kendetegner din målgruppe?
  • Henvender du dig til B2B eller B2C?

Du vil typisk have en del data om dine modtagere i dit e-mail marketing- eller CRM-system. Det kan du bruge bruge til at forstå din målgruppe og målrette og segmentere indhold på baggrund af. Allerede når du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev, kan du få relevante oplysninger om din målgruppe. Men husk, at det kan skræmme nogen væk, hvis du vil have for mange oplysninger – så bed kun om de mest nødvendige informationer i din nyhedsbrevsformular. 

Vil du have gode tips til, hvordan du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev? Så download vores e-bog, hvor du får gode tips til at få flere sign-ups – vi har naturligvis krydret e-bogen med gode eksempler fra nogle af vores kunder.

2. Skab et godt førstehåndsindtryk

Emnelinjen, preheaderen og afsendernavnet er afgørende for om dit nyhedsbrev bliver åbnet, ignoreret eller smidt direkte i papirkurven.

Emnelinjen skal være fængende og give en forsmag på, hvad nyhedsbrevet indeholder, og hvilken værdi modtageren får ved at åbne det. Hold dig langt væk fra formuleringer som “Nyhedsbrev nr. 2 - Februar 2022” – det pirrer ikke modtagerens nysgerrighed. Preheaderen står lige efter emnelinjen, og skal gerne understøtte emnelinjen, men være mere uddybende. Vær opmærksom på at det ikke altid er hele preheaderen, som bliver vist i modtagerens indbakke, så sørg for at det vigtigste står i emnelinjen. 

Tips til en god emnelinje og preheader:

  • Hold det kort og skarpt – sig ikke for meget, men heller ikke for lidt.
  • Beskriv den værdi som modtageren får ved at læse nyhedsbrevet.
  • Placér de vigtigste ord først og fjern de overflødige.
  • Gør det gerne personligt, hvis det passer til din målgruppe og nyhedsbrevsformat – f.eks. ved at indsætte modtagerens navn i emnelinjen.
  • Stil spørgsmål for at pirre modtagerens nysgerrighed (som du selvfølgelig besvarer inde i nyhedsbrevet). 
  • Tal er effektive og fanger øjet, men overdriv ikke da det kan blive opfanget som spam.
  • Undlad store bogstaver, da det typisk bliver opfanget som spam.

Afsendernavnet er et overset element, men det har også betydning for dit førstehåndsindtryk. Det kan være kedeligt at bruge din virksomheds navn som afsender, men det kommer an på din målgruppe og forretning. Hvis du vil gøre noget anderledes end du plejer, kan du bruge dit eller en kollegas navn eller lade afsendernavnet afspejle dit nyhedsbrevs fokusområde som fx “Aktuelt nyt fra x”.

3. Gør nyhedsbrevet overskueligt  

Vi bruger i gennemsnit 10 sekunder på at læse en e-mail, så du har ikke mange sekunder til at overbevise modtageren. Derfor skal dit nyhedsbrev være overskueligt sat op. Modtageren skal lynhurtigt kunne få overblik over indholdet. Hvis modtageren bliver ramt af en mur af tekst, risikerer du, at modtageren hurtigt lukker nyhedsbrevet ned igen, og i værste tilfælde afmelder sig. 

Tips til at gøre dit nyhedsbrev overskueligt:

  • Bryd teksten op i mindre afsnit.
  • Hav ikke for mange teasers pr. nyhedsbrev.
  • Hold dig til korte sætninger og overskrifter.
  • Brug billeder og illustrationer til at understøtte dine pointer – vi afkoder billeder langt hurtigere end tekst.    
  • Brug forskellige indholdselementer, så det hele f.eks. ikke står i to spalter – varierer mellem tekstbokse, lister, to-spalter, teasers med/uden billeder osv.

Du tænker måske, at det virker tidskrævende at lave et godt og effektivt nyhedsbrev. Måske især hvis du er en virksomhed med mange udsendelser og en stor nyhedsstrøm. Men det behøver ikke at tage lang tid at sende et effektivt nyhedsbrev, hvis du har det rette mailsystem, funktioner og integrationer.
Få gode råd til her, hvordan du sparer tid på dine nyhedsbreve. 

E-bog, download element

 

Jo flere modtagere til dit nyhedsbrev, jo bedre. 
Hent vores e-bog med værktøjer og gode tips til, hvordan du skaffer flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev – vi har naturligvis krydret e-bogen med cases fra nogle af vores kunder.

Hent e-bogen her

 
 
4. Vær kortfattet og hold dig til ét primært budskab

Ligesom dit nyhedsbrev skal være overskueligt, skal det også være kortfattet, så modtageren på kort tid kan blive opdateret. Derfor skal du ikke bombardere modtageren med information. 

Hold dig til ét primært budskab eller tema pr. nyhedsbrev og begræns indholdet, så det kun indeholder det mest relevante. Kom hurtigt til sagen, skriv i et direkte sprog og hold dig langt væk fra kringlede ord og sætninger. Korte og skarpe teasertekster er også et must. Teaserteksten skal give en forsmag på den enkelte nyhed, fortælle historiens hovedbudskab og gøre læseren nysgerrig på at klikke og læse mere.

Hvis du har svært ved at begrænse dit indhold og holde dig til ét budskab, kan du begynde at sende nyhedsbrevet oftere? Et ugentligt nyhedsbrev, som er kort og præcist, er typisk mere effektivt end et månedligt nyhedsbrev, der er alt for langt og tætpakket.

Hvis din virksomhed beskæftiger sig med flere forskellige forretningsområder og målgrupper vil vi anbefale, at du har et nyhedsbrev til hvert forretningsområde – det vil gøre dine nyhedsbreve mere målrettede og fokuserede.

5. Brug call to actions og få modtageren til at reagere

Du vil selvfølgelig gerne have, at din modtager foretager en handling fra dit nyhedsbrev. Det kan være at tilmelde sig et kursus eller et webinar, læse en artikel på din hjemmeside eller købe en ydelse.

En call to action (CTA) er en effektiv måde at få din modtager til at reagere. Men husk, at bruge call to actions med måde – for mange call to actions er mere til skade end gavn. Hvis du plastrer nyhedsbrevet til med call to actions, bliver det upræcist for modtageren, hvor det vigtigste står, og dermed hvor modtageren skal klikke. 

Call to actions kan udformes som både links og knapper, men en undersøgelse viser, at knapper konverterer op til 28% bedre end links. En god call to action er direkte i sproget, taler til modtagerens behov og beskriver tydeligt, hvad modtageren kan få ud af at klikke. 

6. Gør nyhedsbrevet genkendeligt

Nyhedsbreve sender du gentagende gange, og derfor skal der være en rød tråd i dine nyhedsbreve, og de skal skabe genkendelighed hos modtageren. Det er ikke ensbetydende med, at dine nyhedsbreve skal være identiske, men design og format må ikke variere betydeligt fra gang til gang. 

Genkendelighed styrker din troværdighed og gør, at modtageren lynhurtigt kan afkode din virksomhed som afsender. 

Her er et par tips til, hvordan du skaber genkendelighed:

  • Inkluder altid dit logo i nyhedsbrevet.
  • Brug altid samme header og footer.
  • Brug samme skrifttype- og størrelse.
  • Brug samme farver – i både tekst, knapper og links.
  • Hav nogenlunde samme opbygning fra gang til gang – f.eks. kan du have faste indholdselementer som “kommende arrangementer” eller “ugens 3 topnyheder”. 
  • Send dit nyhedsbrev med en fast frekvens – det er med til at skabe genkendelighed, at modtageren ved, hvornår hun hører fra dig. 
7. Optimer nyhedsbrevet til mobilen

Kender du det, at du åbner en mail eller besøger en hjemmeside fra mobilen, men hurtigt lukker ned igen, fordi visningen og navigationen ikke fungerer? Som bruger er det enormt frustrerende, og som virksomhed er det en katastrofe, fordi det kan være grund nok til, at brugeren aldrig kommer igen. 

Data viser, at op mod 46% læser mails fra mobilen. Det siger alt om, hvorfor dit nyhedsbrev skal være optimeret til mobilen såvel som tablet og computer.

Her er par tips til, hvordan du optimerer dit nyhedsbrev til mobilen: 

  • Brug en mobilvenlig template, som er responsiv, så indholdet automatisk bliver tilpasset efter, hvilken enhed nyhedsbrevet bliver vist på.
  • Sørg for at have en skriftstørrelse og skrifttype, som også fungerer på mobilen. 
  • Bryd teksten op i mindre blokke og hold dig til korte sætninger, så det er overskueligt at læse på en lille skærm. 
  • Brug gerne knapper frem for links til dine call to actions. Fra mobilen er det lettere at spotte og ramme en knap end et link.
  • Hav de vigtigste budskaber øverst. På mobilen har modtageren ikke samme overblik, som på desktop, og skal derfor scrolle langt ned for at nå til bunden af nyhedsbrevet.
8. Brug data til at optimere dine nyhedsbreve

Med data kan du finde ud af, hvad der virker, så du kan optimere dine fremtidige nyhedsbreve. Dit nyhedsbrevssystem giver dig en masse værdifuld data, hvor du kan se, hvilket indhold der performer godt, og hvad der interesserer din målgruppe. 

Men husk, at parametre som klikrater og åbningsrater aldrig kan stå alene, så fokuser ikke udelukkende på statistikken. En høj åbningsrate er f.eks. ikke særlig værdifuld i sig selv. Kombinér data fra dit nyhedsbrevssystem med data fra andre kilder – og brug din sunde fornuft, for du kender sikkert dine kunder bedre end nogen anden. 

Du kan få masser af værdifuld viden om dine målgruppers adfærd fra kilder som Google Analytics, dit CRM eller CSM-system, abonnementssystem eller medlemssystem. Brug disse data til at optimere indholdet i dine nyhedsbreve og brug det til at blive klogere på, hvem din målgruppe er, hvordan de agerer og hvad de interesserer sig for. 

Med tiltag som udfasning af 3. parts cookies og Apples Mail Privacy Protection er det vigtigere end nogensinde at læne sig op 1. parts data og din sunde fornuft. Bliv klogere på her, hvordan Apples Privacy Protection påvirker dine nyhedsbreve

9. Brug segmentering og vær relevant for din modtager

Med segmentering bruger du data til at gøre dine nyhedsbreve mere relevante og målrettede til den enkelte modtager. 

Du kan sende nyhedsbreve udelukkende til bestemte personer fra din e-mail-liste, eller du kan sende nyhedsbrevet til alle fra listen, men segmentere enkelte indholdselementer, som kun vil blive vist for bestemte personer. Segmentering er utrolig effektivt, fordi du undgår at skyde med spredehagl.

Du kan segmentere på mange måder, og det handler om at bruge den data, du har til rådighed på den mest effektive måde. Du kan f.eks. segmentere efter simple parametre som bopæl, branche eller stillingsbetegnelse, men du kan også segmentere ud fra adfærdsdata. Det kan være, hvem der har klikket på et bestemt link i dit tidligere nyhedsbrev eller købt et bestemt produkt. 

Mulighederne er mange, og du har groft sagt to typer data til rådighed:

  • Stamdata, som er alle de grundlæggende oplysninger om modtageren som e-mail, alder, køn, geografi, stilling, branche, livsstadium osv. 
  • Adfærdsdata, som baserer sig på modtagerens handlinger og adfærd fra forskellige kilder. Det kan inkludere købshistorik, klik, åbninger, hjemmesidebesøg osv. 

Du kan læse mere om mulighederne med segmentering i Peytz Mail her.

(Opdateret 10. maj 2022)

Publiceret 5. april 2022