Én applikation til landets frivillige
"Hej, jeg samler ind for Røde Kors. Vil du give et bidrag?"
Hvert år engagerer Røde Kors tusinder af frivillige indsamlere over hele landet, for at hjælpe mennesker i nød over hele planeten. Landsindsamlingen er Danmarks største humanitære indsamling og involverer flere end 20.000 frivillige – og en enkelt applikation.
Det hele sker den første søndag i oktober, og planlægningen foregår mange mange måneder inden. Frivillige koordinatorer kontakter indsamlerne fra året før, rekrutterer nye indsamlere, skriver en masse mails og forklarer, hvad der skal ske hvornår.
Det giver sjældent mening at bygge det samme
Der skal tildeles ruter, der skal aftales mødesteder og tidspunkter, indsamlingsbøsser skal bestilles og uddeles. Kort sagt: Milliarder af detaljer skal på plads. En oplagt opgave for en applikation.
Allerede tilbage i 2005 – før både iPhone og twitter kom til verden – byggede vi da også en skræddersyet applikation til at styre Røde Kors’ årlige landsindsamling. Vi har udviklet på den lige siden, men i 2017 måtte vi give op. Den gamle applikation kunne ikke længere udvides.
"Så byg en ny. Den skal bare kunne det samme som den gamle,” sagde Røde Kors.
Og her måtte vi bare svare, at “beskeden om ‘bare at bygge det samme’ har vi fået mange gange før, men det bør næsten altid ende med noget nyt”. For den digitale verden flytter sig hurtigt, og der er tusinde gode grunde til at lave nye systemer bedre end de gamle.