Det Danske Filminstitut:
Differentieret design på én platform

Kontakt

Laust Jørgensen, CEO

DFI1760x777

Udfordringen

Forskellige sites på forskellige platforme

De var blevet trætte inde på Det Danske Filminstitut. Deres forskellige sites med forskelligt indhold var bygget i forskellige systemer og havde hvert deres design. Det gjorde det ikke bare besværligt at vedligeholde hjemmesiderne, det svækkede også brandingen af dansk film. 

Noget måtte gøres. Og beslutningen var let: Ikke alene besluttede de sig for at få “One platform to rule them all” – en platform, der effektivt kan styre samtlige deres hjemmesider. De besluttede sig også for at udvikle et sammenhængende design, der brander virksomheden effektivt - og samtidig giver plads til mange forskellige udtryk. 

Budgettet og de tekniske specifikationer lå klart fra dag ét, men det kreativ udtryk var åben for fri leg – i en fast økonomisk ramme. Den udfordring tog vi imod.

DFI_Case1-1

Proces

Tro mod den ikoniske stil - på tværs af alle universer

Vi tog den store tur sammen. Begyndte med at afdække behovene hos 200 medarbejdere i otte effektive workshops. Deltagerne klippe-klistrede udkast til den nye hjemmeside med saks og limstift, og vi sørgede for at afgrænse rammerne så meget, at resultatet rent faktisk hang sammen på tværs, og ønskerne ikke voksede ind i himlen.

"Vi stod med et vildt ambitiøst projekt, der skulle realiseres på rekordtid."

Kåre Moll, digital manager, DFI

 

Nu kendte vi organisationens behov. Så skulle vi ‘bare’ udvikle et design, der lever op til DFI’s ikoniske stil. Og som fungerer i seks forskellige universer og flere subsites, der fokuserer på hvert deres område, lige fra den blomstrende finkultur til den tørreste mediestøtte.

Resultat

Universer bundet sammen

Løsningen blev et design-system, der gennem brug af variationer i farver, typografi og layout på en gang kan understøtte de meget forskelligartede brugere og indholdstyper, og samtidig binde de overordnede universer sammen, så DFI står som den tydelige afsender.


Det nye design blev implementeret i en fælles Drupal platform, ud fra de samme principper, som TV 2 Regionernes løsning er bygget på. Et år senere havde DFI nået deres mål:
 

 

20%

Flere brugere

+2 Million

PEYTZ_20180124_V015
PEYTZ_20180124_V001
PEYTZ_20180124_V048

Resultat

Konceptet lever videre på Borger.dk

I slutningen af projektet stod vi over for et vigtigt spørgsmål, da integrationer koster tid og penge: Hvilke datakilder var vigtigst at integrere til?

Via brugerpanelet involverede vi 200 borgere i komparative, kvantitative spørgeskemaundersøgelser, hvilket gav KL/Kombit et klart databaseret grundlag at prioritere integrationerne efter.

Konceptet lever videre

ADDA har også dannet grundlag for Digitaliseringsstyrelsens tilsvarende projekt Mit Overblik i regi af borger.dk.
 

 

“Forløbet med hurtig og højfrekvent inddragelse af brugere gav os et godt grundlag for at træffe beslutninger om indhold og udformning af en tidlig prototype”

- Camilla Buhr, Chefkonsulent, Adgang til Borgernes Data, ADDA 

 

Brug for hjælp til jeres projekt?