The World’s First Gynecological Cinema
Filmbranchen står over for et paradigmeskifte, hvor streamingtjenester udgør en betydelig trussel mod biografer verden over. Göteborg Film Festival ønskede at gøre noget, som Netflix og andre tjenester ikke kan konkurrere med.
Et unikt samarbejde med kunstneren Anna Odell førte til både et kunstværk i form af en interaktiv filmoplevelse, »The Examination«, og festivalens temakampagne.
11 kendte mænd som fx Jan Guillou, Thomas Bodström og Börje Salming, blev inviteret til en samtale om ligestilling, magt og empati. Som en del af værket skulle de deltagende mænd beslutte, om de vil gennemgå noget, som kun kvinder normalt skal: en gynækologisk undersøgelse.
Værket blev præsenteret i sin helhed under Göteborg Film Festival 2020: introduktion af The Gynecological Cinema Chair. Alle 520 billetter til The World’s First Gynecological Cinema blev solgt inden for en time.
Kampagnen blev omtalt i 500 internationale og svenske artikler som fx Variety, Hollywood Reporter, ScreenDaily, Elle, AV News, The Herald, IMDB, og i store svenske medier som SVT Morgonstudion, Sveriges Radio, DN, SvD og GP.