Danskerne søger informationer om vejret - hver dag. DMI er en velbesøgt side, og kravene til et brugervenligt og visuelt tiltrækkende design er derfor høje.
Desværre fungerede Danmarks bedste vejr-site - dmi.dk - ikke optimalt og brugerne var utilfredse. I starten af 2019, havde Danmarks Meteorologiske Institut relanceret dmi.dk, og efterfølgende fik de en ordentlig mavepuster, og kom ud i noget af et stormvejr. For brugerne var ikke glade for ændringerne og søgte derfor deres vejrinformationer andre steder.
Danmarks Meteorologiske Institut valgte derfor endnu engang at redesigne dmi.dk - denne gang med udgangspunkt brugernes ønsker, og de bad Peytz om at hjælpe med den opgave.
Vi gav brugerne en stemme
Danmarks Meteorologiske Institut stod derfor overfor en vigtig opgave, da de skulle redesigne dmi.dk. De udarbejdede en faseinddelt plan, der trinvis skulle give brugerne den vejrtjeneste, de ønskede sig. Over en periode på et års tid blev der arbejdet på at forbedre dmi.dk.
På baggrund af et brugerpanel på ca. 2.000 vejr-interesserede brugere, blev der gennemført brugertest og udført interviews af flere omgange, og derudover afholdt mange serier af tænke-højt-tests. Her spurgte vi bl.a. ind til hvilke funktionaliteter der manglede og hvilke funktionaliteter der var overflødige.
De mange tests og interviews bidrog med uvurderlig indsigt brugernes behov, ønsker og ikke mindst forventninger til funktionaliteterne på dmi.dk. Og Danmarks Meteorologiske Institut lyttede til brugerne. Resultatet blev et overskueligt design, der gav overblik - præcis som brugerne ønskede.
Brugervenligt interface
Ud fra brugernes feedback, lavede vi et brugervenligt interface og navigation, hvor data vises på en moderne og funktionel måde - tilpasset den enkelte brugers ønsker og behov.
Vi ønskede at skabe en forbedring, der kunne bygges ovenpå alt det data, DMI i forvejen har, så der var kort fra ide til handling.
Og vi sikrede os naturligvis, at det hele fungerer på både desktop og mobil, så brugerne får fuldt udbytte af dmi.dk uanset hvilke enheder, de bruger. Vi ønskede at forbedre den overordnede brugeroplevelse, og vi synes faktisk at resultatet taler for sig selv.