Skip to main content

SEO i AI‑alderen: er AEO svaret?

AI kommer til at ændre måden, vi søger på. Vi dykker ned i emnet om AEO

AI ændrer fundamentalt måden, vi søger på. Indtil for nylig skrev man blot et par nøgleord i en søgemaskine og fik en liste med resultater. Nu kan man stille et spørgsmål til en AI-chatbot eller et AI-drevet søgeværktøj og få et skræddersyet svar – og endda føre en samtale.

Hvad er AEO?

AEO står for Answer Engine Optimization (optimering til svar‑motorer). Det handler om at strukturere og optimere tekst, så den direkte besvarer brugerspørgsmål – fx i FAQs – i stedet for at fokusere på traditionelle søgeord som i SEO.

Hvorfor er AEO vigtigt i dag?

Brugere stiller spørgsmål direkte til AI-motorer og chatbots. Ved at anvende AEO kan du sikre, at disse værktøjer bruger dit websted som svar‑kilde. Det handler om at arbejde med indhold i naturligt talesprog, og særligt i FAQ‑form, som matcher, hvordan folk spørger “Hvordan kan jeg…?”

Forskelle og ligheder mellem SEO og AEO

  • SEO fokuserer på at rangere højt i søgeresultater og trække trafik til websitet via klik.

  • AEO fokuserer på at blive brugt i AI-chatbesvarelser – også uden klik .

Samtidig bruger begge teknikker struktureret data og forslag med fokus på brugerens behov frem for søgemaskiner .

Fem fordele ved AEO

  1. Øger sandsynligheden for, at AI‑værktøjer citerer dit indhold.

  2. Øger troværdighed, hvis dit brand nævnes som kilde.

  3. Giver bedre synlighed i stemmesøgninger.

  4. Forbedrer chancerne for at fremgå i featured snippets.

  5. Udvider rækkevidden – uanset om det er via mobil, desktop eller stemmeassistenter.

Vil brugerne stadig besøge dit website?

Ja – selv om det kaldes “no‑click search”, klikker mange stadig igennem for at læse mere. AEO kan bidrage til både autoritet og trafik.

Konklusion

AEO er en vigtig del af det moderne SEO‑puzzle, men det er ikke alt. Der er også andre tendenser som social medier, video (især korte videoer), lokal SEO og billedsøgning, som også bør indgå i en 360°‑strategi.

Vil du vide mere, så tag fat i Lars Hornbeck.

 

Lars hornbech

Lars Hornbech

Direktør, Technology

+45 42 90 92 82

Publiceret 24. juni 2025