Skip to main content

Skal du have nyt CMS?

Bliv klogere på hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du træffer et valg.

Kontakt

Lars Hornbeck, Direktør, Technology

Uanset om du skal have et nyt website eller blot skifte CMS til dit eksisterende website, bør du sikre dig, at det pågældende CMS lever op til de forventninger, du har. Du bør derfor gøre lidt forarbejde, for at sikre at dit CMS understøtter dine forretningsmæssige mål, og at dit website kan fungere både teknisk og visuelt, og leve op til dine brugeres forventning.

Brugervenlighed for indholdsansvarlige

Vælg et CMS, der gør det nemt at oprette og redigere indhold på websitet. De fleste CMS’er anvender drag and drop funktioner, så der let kan tilføjes forskellige elementer på websitet. På den måde letter du arbejdet for den indholdsansvarlige, så der hurtigt og ukompliceret kan foretages ændringer og udgives indhold på websitet.

Skalérbarhed

Websites bliver for det meste mere omfattende over tid, både i forhold til mængden af indhold og antallet af brugere og besøgende. Nogle websites vil naturligt have peaks, hvor det kan være nødvendigt at opskalere i en kortere eller længere periode. Man bør derfor sikre sig et skalerbart CMS, så løsningen kan vokse i takt med forretningen.

Moduler og plug-ins

Ikke alle websites er ens, og ønsker og krav til det enkelte website varrierer meget. Derfor vil det være nødvendigt med plug-ins og moduler, der kan sikre at websitet har de funktioner, der ønskes. Langt de fleste CMS'er kommer med en bred vifte af udvidelser og plug-ins, der kan installeres efter behov. På den måde kan et website tilføres nye funktioner, når det er nødvendigt.

Sikkerhed

En række faktorer spiller ind, når risikoen for at blive hacket eller kompromitteret skal minimeres. Her bør man især tænke over hosting, system- modul- og pluginopdateringer samt DDoS beskyttelse. Derudover er der hensynet til adgangskontrol. Derfor bør man sikre sig, at der kan tildeles relevante brugerroller, således, at hver enkelt bruger kun får adgang til det indhold og de funktionaliteter, der er nødvendige.

For at sikre sit website yderliger bør man sikre sig, at CMS’et har mulighed for multifactor authentication, der giver øget sikkerhed for både indholdsansvarlige og brugere. Når multifactor authentication er tilføjet ved login, skal brugere angive en bekræftelseskode udover brugernavn og adgangskode. Bekræftelseskoden kan f.eks. leveres til brugerens telefon via SMS.

Indsamling af data

For at få mest muligt ud af dit CMS, bør du vælge en løsning med effektive analysefunktioner. Det kan hjælpe dig med dels at administrere dine data, dels at analysere dem. Hvis du formår at sætte de indsamlede data i spil på en fornuftig måde, kan de anvendes strategisk til at forfine dit digitale indhold og din marketingstrategi.

Data kan nemlig give et retvisende billede af, hvordan dine brugere interagerer med dit indhold, hvad der motiverer dem, hvordan deres kunderejse ser ud, og vigtigst af alt, hvordan du kan levere det rigtige budskab til dem på det rigtige tidspunkt.

Hjælp til support

Selv om CMS-platforme har til formål at gøre det så enkelt som muligt at bygge et website, kan der stadig opstå spørgsmål og behov for support. Find ud af, hvilken type hjælp og support det enkelte CMS har. Måske kan din interne IT-afdeling hjælpe, måske har du behov for en supportaftale med en ekstern partner til at sikre dig hjælp når som helst.

Pris

Nogle CMS-platforme er helt gratis mens andre opkræver et månedligt gebyr. Selv med gratis CMS’er skal du betale for plug-ins og udvidelser samt design og hosting. Derfor bør du sætte dig grundigt ind i de omkostninger, der vil være forbundet med det pågældende CMS. Prøv at få et overblik over alle omkostninger, inden du vælger dit CMS, så du ikke får nogle ubehagelige overraskelser efterfølgende.

Skal vi hjælpe dig?

Det er afgørende at vælge det rette CMS for at få succes med sin digitale løsning. Derfor rådgiver vi vores kunder om valg af CMS og commerce platform og tilbyder sparring i hele processen - fra idé til færdigudviklet hjemmeside

Udfyld formen her, så kontakter vi dig og rådgiver om, hvilket CMS, der vil være det bedste for jer.

 

Publiceret 22. februar 2023