Skip to main content

AI - den fjerde industrielle revolution

AI tager verden med storm

Kontakt

Laust Jørgensen, CEO

Den fjerde industrielle revolution. Det 21. århundredes megatrend. Den revolutionerende løsning på alle verdens store problemer. Forudsigelserne og påstandene lyver ikke: AI er i færd med at tage verden med storm og vil forny og forbedre alt. Det er en spændende fremtidsvision, men i hvor høj grad har AI allerede i dag en reel forretningsværdi for dit brand eller din virksomhed? 

ChatGPT til tekst, Dall-E 2 til illustrationer, Generative Fill fra Adobe Photoshop… Værktøjerne er mange, og McKinsey hævder, at generativ AI vil frigøre den næste bølge af produktivitet. Med disse værktøjer er de fleste i stand til at skabe noget, hvad enten det er blogs, scripts, illustrationer, produktfotos, præsentationer, lydfiler, musik eller video. Men det betyder ikke nødvendigvis, at resultatet er godt og skaber reel værdi.   

Generativ AI får meget opmærksomhed i disse år, men AI har faktisk i lang tid været en integreret del af brancher som f.eks. sundhed, finans, logistik, detailhandel, produktion, lovgivning og marketing. AI er nemlig særligt velegnet til at behandle store mængder data, finde mønstre og tendenser og komme med forudsigelse bareret på data. Det er bare mindre fordybende og forvirrende for offentligheden end generativ AI.


Er generativ AI virkelig 'the next best thing'? 

Selvom generativ AI kommer med en masse muligheder, er der stadig lang vej igen. Det er f.eks. meget svært at skelne mellem, hvad der er baseret på fakta, og hvad der er opdigtet. AI-hallucinationer skaber allerede problemer, især for folk, der blindt stoler på de resultater, som AI giver os. Det samme gør sig gældende med deepfakes, og det springende punkt bliver at skabe en kontekst, hvor vi som brugere får vished om, at output er af en sådan kvalitet, at vi som virksomhed kan bruge det effektivt.


"AI er et middel, ikke et mål. Det bør altid handle om at løse forretningsproblemer."  


En typisk faldgrube er, at teknologi - i dette tilfælde AI - bliver sat som et mål. Når AI tilføjes til et produkt, løsning eller service udelukkende af marketing- eller image-hensyn, mister AI sin værdi. Ifølge McKinsey vil 75% af den use case-værdi, som generativ AI kan levere, falde indenfor fire områder: software engineering, R&D, kundeservice, marketing og salg. 


Færre udeblivelser takket være AI

Men AI kan skabe reel værdi. Virksomheder, der jævnligt oplever no-shows i form af kunder, der ikke dukker op til aftaler eller reservationer i showrooms, på hospitaler, restauranter, events eller koncerter, er der en fællesnævner: det koster omsætning. Her kan AI hjælpe ved at forudsige hvilke kunder, der sandsynligvis ikke vil dukke op, og derefter fokusere en målrettet kommunikationsindsats på disse specifikke personer.


"AI kan hjælpe med at forudsige kunderejsen i form af maskinlæring, så du som virksomhed kan foregribe den."  

 

Download vores whitepaper om AISkærmbillede 2023-08-22 kl. 11.51.19

AI har potentialet til at åbne en verden af muligheder, men efterhånden som disse værktøjer bliver mere udbredte, bliver det også klart, at løsningerne bliver mere komplekse og kommer med både udfordringer og muligheder. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed forstår potentialer og begrænsninger, før man begynder at arbejde med AI.

I dette whitepaper diskuterer vi udviklingen af disse modeller samt deres anvendelser og begrænsninger. Kort sagt: alt, hvad du har brug for at vide om AI og Large Language Models lige nu.

Download whitepaperet her

Bedre kundeservice med AI 

Kundeservice er et andet godt eksempel, hvor AI kan skabe stor værdi. Mange virksomheder og organisationer har flere forskellige afdelinger med hver deres arbejdsproces og system, og derfor er det ikke altid let at hjælpe en kunde.  “Jeg stiller dig lige videre,” er noget, vi alle har prøvet, og vi kender alle til frustrationen over, at man igen skal fortælle sin historie til den næste medarbejder. 

Med Generativ AI kan man skabe personaliserede svar og løsningsforslag gennem hele kunderejsen. Data, der er gemt i siloer, bliver gjort tilgængelige med det samme, så kundeserviceafdelingen eller en selvbetjeningsportal kan hjælpe kunderne med at få hjælp meget hurtigere, hvilket i sidste ende resulterer i mere tilfredse kunder. 


Forstå potentialet  

AI er et teknologisk værktøj, der giver mulighed for at skabe en masse værdi. Men det er nok en smule forhastet når en gruppe førende teknologieksperter for nylig kom med en opfordring til at stoppe alle AI-eksperimenter i seks måneder. 

For at citere en anden fremtrædende tænker, Kevin Kelly, futurist og forfatter til bestselleren What Technology Wants, er AI stadig i sin vorden: "Det, vi nu kalder AI, vil ikke længere blive betragtet som AI om et par år... I det lange løb vil AI have en større indflydelse end ild og elektricitet. Men de fulde konsekvenser vil først udfolde sig i løbet af århundreder."  

Man kan tilføje AI til næsten hvad som helst. Men hvorvidt AI tilfører reel værdi, er op til brugerne at vurdere. Det er nemlig dem, der i sidste ende afgør, hvorvidt dit produkt eller din tjeneste er relevant og efterspurgt. 

AI kan være en del af løsningen på et specifikt problem. Men værdien ligger i anvendelsen, og virksomheder er derfor nødt til at forstå potentialet, for det handler om mere end bare effektiv skabelse af indhold og aktiver. Vi er nødt til at vurdere, hvilke processer, der kan køre anderledes, og hvordan slutkunden kan betjenes bedre. 


Implementeringen af AI bliver ikke en gradvis proces 

Digital modenhed er et grundvilkår, når vi taler AI, og ikke alle virksomheder kan gribe de muligheder, som AI giver. Vi oplever at de virksomheder, der er digitale ambitiøse og som f.eks. har investeret i en composable arkitektur, hurtigt vil kunne realisere AI-applikationer og integrere dem i deres digitale økosystem. 

Hvorimod de virksomheder, hvis DNA endnu ikke omfatter digital og tech, vil have svært ved at følge med udviklingen, og de skal handle hurtigt for at følge med. Implementeringen af AI vil nemlig ikke være en gradvis proces, som digitaliseringen har været indtil nu. AI sker nemlig lige nu og her.


Vejen til AI er forskellig fra virksomhed til virksomhed

Virksomheder og organisationer, der anvender AI til at løse problemer, får et forspring til deres konkurrenter. Hvis du ikke anvender AI, risikerer du at blive overhalet af de virksomheder, der arbejder aktivt med AI. Men pas på: Uden en klar retning for anvendelsen af AI, forbliver AI blot en gimmick.   

Virksomheder skal derfor gøre det klart, hvad AI vil betyde for dem på forskellige niveauer: behovet for en særlig kundeoplevelse, en voksende efterspørgsel efter interne AI-kompetencer, behovet for forandringsledelse... 

Start med at fokusere på kundeoplevelsen, og man vil automatisk nå frem til virksomhedens teknologiske behov og potentiale. Den vej er selvfølgelig forskellig for alle virksomheder. Der findes ikke en standardløsning, der passer til alle og derfor vil langt de fleste have brug for rådgivning. 


Der er ingen tid at spilde

Vent ikke til de store løfter om det fremtidige potentiale bliver indfriet, og AI bliver mainstream. Hvis du som virksomhed vil anvende AI som en differentiator, skal der handles nu. Se på de udfordringer, din virksomhed står over for i dag, og find praktiske AI-løsninger, der leverer konkrete resultater, så du kan adskille dig fra mængden, øge dit forspring til dine konkurrenter og bevare din relevans for dine kunder.

Vil du vide mere?

Er du interesseret i generativ AI, ChatGPT eller iO's-variant: AiO, så udfyld formen nedenfor. Så tager vi fat i dig.

 

Publiceret 19. september 2023