Skip to main content

Vi afliver 5 myter om UX

UX eller brugeroplevelser er en stadig højere prioritet for de fleste virksomheder.

Desværre oplever vi ofte, at der er  mange misforståelser og vedholdende myter om UX. I dette blogindlæg kigger vi nærmere på disse myter og prøver at modbevise dem.

1. Tilgængelighed er dyrt og svært

De fleste virksomheder har en tendens til at være tilhængere af UX, men når det kommer til tilgængelighed, er de mere tilbageholdende. Et tilgængeligt website er essentielt, når man taler om digital inklusion. Tilgængelighed sikrer, at alle kan få adgang til information på internettet. Når vi taler tilgængelighed, taler vi ikke kun om handicappede brugere og folk med synstab, men også folk med midlertidige barrierer som f.eks. sollys på deres skærme.

Det behøver ikke at være hverken svært eller dyrt at forbedre tilgængeligheden på en digital løsning, især ikke hvis du tænker det ind i design- og udviklingsfasen. Du kan f.eks. anvende værktøjer til at tjekke farvekontrasten eller tilføje beskrivelser til fotos ved hjælp af alt-tekst. Disse små ændringer giver dig samtidig en kortere downloadtid, forbedrer din SEO, kompatibilitet på tværs af browsere og indhold - og så er det tilmed let at administrere. 

Endelig, og måske vigtigst af alt, er der lovgingingen. Alle offentlige websites og apps har nemlig siden 2019 har skulle leve op til række tilgængelighedskrav, kaldet WCAG, men fra sommeren 2025 skal den private sektor og udvalgte brancher også leve op til disse tilgængelighedskrav. Læs mere om WCAG her.

2. Den lykkelige vej

Er du bekendt med udtrykket “den lykkelige vej”? Begrebet beskriver den mest optimale brugerrejse gennem din hjemmeside uden afbrydelser af fejl eller fejlmeddelelser. Desværre er det uundgåeligt, at dine brugere begår fejl, og på et tidspunkt bliver du nødt til at justere brugeroplevelsen. 

Så UX handler ikke så meget om at sikre den "lykkelige vej", men om at gøre folk glade på den "ulykkelige vej". Hvordan kan man gøre det? Ved at give klare instruktioner, når der opstår en fejl, og straks pege brugerne i den rigtige retning. Vis for eksempel i tekstboksen, hvor fejlen er, og hvordan den kan rettes. Hvis du tager højde for fejlene, kan du måske endda forhindre dem, hvilket selvfølgelig gavner flowet og brugervenligheden af dit interface endnu mere.

UX handler ikke så meget om at skabe den "lykkelige vej", men om at gøre folk på den "ulykkelige vej" lykkelige.

 

 

Download vores whitepaper om UX-researchSkærmbillede 2023-11-02 kl. 19.57.00

I vores whitepaper kan du blive klogere på hvornår UX-research er et nyttigt værktøj, og hvorfor det er vigtigt at investere i UX-research. Og så buster vi 5 myter om UX-research.

Download whitepaperet her

 

 

3. UX handler kun om den digitale grænseflade

Nogle tror, at UX udelukkende handler om tilgængeligheden af brugergrænsefladen, men intet kunne være længere fra sandheden. Selv om brugergrænsefladen er digital, befinder brugeren sig altid i et fysisk miljø, der påvirker den samlede brugeroplevelse, så det er vigtigt at se på helheden og overveje alle aspekter af interaktionen mellem slutbrugeren og virksomhedens digitale løsning. Det er vigtigt at overveje konteksten, processen og den forretningsmæssige værdi.

Du kan sammenligne UX med at købe en ny bil. Køberen ser ikke kun på grænsefladen, men også på logoet, lugten og lyden af dørene, der lukkes. Denne holistiske tilgang tager UX til et højere niveau.

4. Man behøver ikke indhold for at designe en hjemmeside

Hvordan starter de fleste designere med at designe en hjemmeside? Med et mock-up eller en dummy-kopi. For designere er formen vigtigere end funktionen, når designet i virkeligheden skal hjælpe brugeren til bedre at forstå indholdet. Ved at arbejde med en dummy-version kan man i sidste ende få et attraktivt, men urealistisk og alt andet end brugervenligt design med en stærk implikation af, at indholdet kommer i anden række.

Ægte data og indhold er afgørende, så du er nødt til at involvere indholdsspecialisterne i de tidligste faser af designet. En anden løsning er den såkaldte "objektorienterede brugeroplevelse", som opdeler indhold i indholdsobjekter, calls to action og attributter, der linker til hinanden. For at sikre, at du har en content-first-tilgang, bør du involvere UX-designere, og diskutere indholdets længde og formater, inden du går i gang.

Hvordan måler du UX?

UX og brugeroplevelser kan være svære at måle på, alligevel er der måder at kvantificere brugeroplevelsen på. Selvom Google HEART er et godt værktøj, når vi taler om at måle UX, kan det være nødvendigt at måle på andre parametre end den, HEART-rammen tilbyder, nemlig Happiness, Engagement, Adoption, Retention og Task Success. Men hvordan måler man en brugeroplevelse? Det kan du læse meget mere om lige her.

 

5. For mange klik er ikke godt

Du har sikkert hørt, at alle sider på dit website skal kunne nås med kun tre klik. Det er totalt nonsens. Brugertests har vist, at folk ikke giver op eller bliver frustrerede efter tre klik. Den nye standard bør være, at det er ligegyldigt, hvor mange klik, der er nødvendige, så længe brugeren får en klar bekræftelse med hvert klik på, at de er et skridt tættere på deres mål. 

Et godt interface hjælper altid brugeren med at beslutte, hvor han eller hun skal gå hen. Lange, beskrivende links kan være med til at forhindre, at brugeren farer vild. Eller du kan prøve at bruge progressive disclosure til at vise stadig mere sofistikeret indhold, der føles som fremskridt. Du kan også hjælpe brugeren med at nå sit mål hurtigt med søgeværktøjer og søgefelter.

Vil du vide mere?

Kontakt os, hvis du vil vide mere om UX eller have hjælp til at forstå dine brugeres behov og ønsker.

 

Publiceret 30. oktober 2023