Løsningen
LIFEs nye platform er unik på læremiddelmarkedet. Platformen tillader at medarbejderne tilpasser layout til de forskellige elevmålgrupper ud fra det enkelte undervisningsforløb.
Platformen er fleksibel, så der kan skabes forløb med differentierede farvepaletter og forskellig opbygning af forløbets indhold via forskellige moduler, med en lang række opbygningselementer og interaktive komponenter.
Dermed kan LIFE i høj grad selv tilpasse platformens visuelle udtryk samt indhold til den enkelte elev- og lærermålgruppe og dermed give eleverne en oplevelse af, at undervisningen gennem platformen er engagerende, relevant og fængende.
Det visuelle udtryk kan desuden tilpasses LIFEs CVI, så der opleves en sammenhæng mellem platformen og andre kommunikationskanaler i LIFE.
Platformen tilbyder desuden, at medarbejderne hos LIFE kan skabe multimodal STEM-undervisning med brug af videoer, lydfiler, præsentationsværktøjer (billedgalleri), mange billedformater, quizzer med mere.
Det muliggør, at de enkelte forløb kan være varierede, og at STEM-fagenes faglige indhold præsenteres på forskellige måder og dermed differentierer undervisningen for eleverne.
Differentieret undervisning
Platformen lægger både op til elevernes receptive og produktive arbejde. Sidstnævnte sker fx gennem skrivefelter, tabeller og quizzer, hvor eleven kan interagere med platformen og få feedback og som understøtter elevernes aktive handlen i STEM-undervisningen.
Den muliggør desuden, at eleverne i undervisningsforløbene kan møde eksemplariske naturfagstekster med kendetegn som fx tabeller, diagrammer og andre modeller, materialelister, sikkerhedsinstruktioner, matematisk notation, forsøgsopstillinger, instruktioner m.m.
Platformen understøtter differentiering af undervisningen vha. fx ordforklaringer, ledetråde og muligheden for multimodalt indhold, hvilket er væsentligt, da LIFE ønsker at styrke børn og unges interesse for naturfag uanset deres forudsætninger og baggrund.
Den fleksible opbygning af platformens sider muliggør en tilpasning til den enkelte elevmålgruppes forudsætninger og giver mulighed for variation på tværs af LIFE Forløb.
Platformen muliggør et samspil mellem platformen og apps, analoge arbejdsbøger, VR, film, digital skrivning, digitale simulationer og meget andet, der kan bidrage til en engagerende, varieret og relevant STEM-undervisning.
Endelig kan den nye platform understøtte lærerne i deres forberedelse og gennemførelse af undervisningen, fordi den muliggør multimodal og situeret lærerstøtte, hvor læreren kan få facit, faglig baggrundsviden osv. dér i forløbet, hvor eleverne arbejder, og som kan anvendes som forberedelse inden undervisningen eller som støtte i undervisningssituationen.