Findes der alternativer til Google Analytics?

Google Analytic er i strid med EU's GDPR-regler. Hvad vil det få af betydning for danske virksomheder, og findes der alternativer til Google Analytics?

Af

Randi Hovmann, direktør, Creative

Google Analytics er den mest udbredte webanalysetjeneste på nettet, som sporer og rapporterer trafik på webstedet. Som mange andre teknologier opdaterer Google Analytics også deres teknologi, og den 4. iteration GA4 vil i 2023 erstatte den Universal Analytics, der er blevet brugt de seneste år.

Når det kommer til webanalyseværktøjer, findes der alternativer til Google Analytics og efterfølgeren GA4, nogle af disse har vi undersøgt. Men før vi gennemgår de værktøjer vi har fundet, vil vi forklare, hvorfor det allerede nu, kan være en god ide at finde et alternativ til Google Analytics.

Tidligere på året dømte Østrig og Frankrig Google Analytics ulovlig at bruge, da de ikke overholder EU’s GDPR-regler, og nu følger det danske Datatilsyn trop. Så hvad gør man nu som virksomhed, for findes der alternativer til Google Analytics? 

 

Hvad er problemet med Google Analytics?

Faktisk er Google Analytics i sig selv ikke ulovlig. Det er derimod implementeringen og den måde hvorpå der indsamles tredjeparts cookies. 

I starten af 2022 har det østrigske datatilsyn dømt, at det fremadrettet er ulovligt at benytte Google Analytics,  da det er i strid med EU’s GDPR-regler. Det samme gør sig nu gældende i Danmark. Baggrunden for dommen er, at Google Analytics overfører personoplysninger til Google LLC i USA. Dette er i strid med EU’s regler, der lyder, at persondata ikke må overføres til tredjelande.

Via brugerens enhed bliver der indsamlet og sendt data direkte til USA. Og det er et problem, for USA overholder ikke alle bestemmelser i GDPR-lovgivningen og det er derfor ikke lovligt at sende personfølsomme data til USA. Et problem som let kunne løses hvis USA tilpassede sin datalov til EU’s GDPR-lov, men det kommer næppe til at ske.

Alternativer til Google Analytics

Hvis Google Analytics bliver erklæret ulovlig i hele Europa, vil det være nødvendigt at finde alternativer til Google Analytics værktøjer, som vel at mærke overholder GDPR. Og selv hvis Google Analytics ikke bliver ulovligt i Danmark, er læsningen stadig i strid med de danske dataetiske principper om individuel datakontrol, gennemsigtighed og ansvarlighed ift. datadeling.

Der findes i dag alternativer til Google Analytics. Nedenfor har vi lavet en gennemgang af GA4 og 3 andre alternativer.

Google Analytics - GA4

Fordele Ulemper
  • Cross-device, cross-platform tracking system

  • Hjælper til at kortlægge brugerrejsen

  • Udvidet dataindsamling med standard-målingerne (mindre opsætning af ekstra tracking)

  • Fx sidevisninger, scroll, downloads, søgninger, etc.

  • Avanceret databehandling hjælper til at identificere mønstre

  • Genskaber data, der ikke kan ses grundet manglende cookies vha. machine-learning

  • Sikret mod en cookieløs fremtid

  • GA4 er stadig ret nyt

  • Det udvikles løbende

  • Markant anderledes end Google’s Universal Analytics (UA), som er det “velkendte” Google Analytics

  • Der kan være en stejl læringskurve

  • Data fra UA overføres ikke automatisk til GA4

  • Ifølge det østrigske datatilsyn er Google Analytics ulovligt grundet overførsel af personoplysninger til Google LLC i USA

 

Matomo

Fordele Ulemper
  • 100% dataejerskab og GDPR-manager
  • Adgang til raw data via SQL eller API
  • UI minder meget om Google Analytics
  • Data fra Google Analytics kan importeres direkte
  • Tracker visitors, behavior, acquisition, ecommerce
  • Open source og tilbyder support
  • Gratis, men der kan købes add-ons, som giver mulighed for udvidet dataindsamling
  • Cross domain tracking
  • Matomo Tag Manager er indbygget.
  • Tungere for hosting environment end Google Analytics
  • Hændelser (events) kræver som regel
    skræddersyet konfigurering
  • Flere rapporter er kun tilgængelige via Matomo Cloud eller Marketplace plugins.

Matomo Tag Manager

Matomo tilbyder et Tag Manager system, der på mange måder ligner Google Tag Manager. I et tag manager system vil man som regel have en container for hvert website.

  • Tags: Et tag er et stykke kode, som kan tilføjes til et website.
  • Triggers: En trigger giver mulighed for at definere, hvornår et tag skal sendes afsted eller blokeres.
  • Variables: Information som man gerne vil anvende i et tag.

Matomo og GDPR

For at overholde GDPR, skal man sørge for følgende:

  • Anonymisering af IP-adresser
  • Anonymisering af User ID
  • Anonymisering af Geo lokation

Matomo’s hovedkvarter ligger i New Zealand. Med Matomo On-Premise bestemmer man selv, hvor data opbevares. Med Matomo Cloud opbevares data på servere placeret i Tyskland (som overholder GDPR-reglerne). Matomo bruges bl.a. af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Digitaliseringsstyrelsen og EU Kommissionen.

Værd at vide om Matomo

For at anvende Matomo er følgende påkrævet:

  • En webserver, som f.eks. Apache, Nginx, IIS, LiteSpeed, etc.
  • Matomo 4.x kræver PHP version 7.2.5 eller nyere. Matomo fungerer også med PHP 8. (Ældre versioner som f.eks. Matomo 3.x kræver PHP version 5.5.9 eller PHP 7.x).
  • MySQL version 5.5 eller nyere, eller alternativt MariaDB.
  • (enabled by default) PHP-udvidelsen pdo og pdo_mysql, eller mysqli udvidelsen.
  • Matomo kan køre via operativsystemer som Linux (Ubuntu, RedHat, CentOS, Raspberry Pi OS, etc.), Windows, macOS Server eller FreeBSD.

 

Siteimprove

Fordele Ulemper
  • 100% dataejerskab
  • Tracker visitor behavior
  • Bruger Cloudflare som CDN (Content Delivery Network) for at sikre hurtig hosting og loading
  • Tilbyder IP Anonymization feature samt overfører ikke IP-adresser til tredjelande
  • Baseret og grundlagt i DK - AWS Datacenter (Frankfurt, Germany) – Data transit. InterXion Datacenter (Ballerup, Denmark) – Data storage
  • Kræver tid at lære
  • Forholdsvis langsom for store websider
  • Ikke gratis

Mixpanel

Fordele Ulemper
  • Mixpanel er lavet til at hjælpe med at opfylde GDPR-krav
  • Tracker brugere over flere enheder, platforme og kanaler
  • Fletter automatisk anonym og identificeret adfærd
  • Adgang til data/rapporter i realtid
  • Dataejerskab
  • API'er, der giver mulighed for hurtig, nøjagtig og verificerbar sletning
  • Tilbyder skalering
  • Mulighed for at markere følsomt data og begrænse adgang.
  • Rapporter kan tage lang tid at generere
  • Ikke muligt at indstille tidszone
  • Begrænset datointerval for brugerflows på 2 uger
  • Komplekst system
  • Opsætning kan være svær
  • Mange bruger Google Analytics ud over Mixpanel til markedsspecifikke use-cases, såsom kampagnetilskrivning og sidevisningssporing
  • Man definerer de metrics, der skal spores, før produktanalyse implementeres
  • Mere planlægning og kan være tidskrævende
  • Ikke gratis

Mere om Mixpanel

Mixpanels hovedkvarter ligger i San Francisco og de har datacentre både i og uden for
EU. Lokationen af et eksisterende projekt hos Mixpanel kan ikke ændres, derfor er det vigtigt
at være opmærksom på at vælge at få sit data opbevaret i Mixpanel’s EU datacenter, når
man opretter et projekt.

Brugerrettigheder ved dataindsamling

GDPR (General Data Protection Regulation) eller persondataforordningen er en EU-lov, der gælder i alle lande som er medlem af EU og udenfor EU, når der overføres persondata til tredjelande. Princippet bag GDPR er, at alle har ret til et privatliv og det skal være op til den enkelte, hvorvidt de ønsker at deres persondata skal deles. Det betyder, at når du indsamler data om brugere på dit website, så skal brugerne have følgende rettigheder:

  • Retten til at blive informeret
  • Retten til at få adgang
  • Retten til at få data slettet
  • Retten til udbedring
  • Retten til dataportabilitet
  • Retten til indsigelse
  • Retten til at trække samtykke tilbage

Yderligere alternativer til Google Analytics

Når du skal beslutte dig for, hvilket analyseværktøj du vil bruge på din hjemmeside, er det vigtigt at du tager højde for alle ulemper og fordele, samt undersøge nøje, om de overholder GDPR reglerne. Denne artikel har kun inkluderet 3 alternativer, men hvis du selv kunne tænke dig at undersøge yderligere analyseværktøjer, har vi listet nogle op her:

  • Dreamdata - baseret i Danmark og bruger servere inden for EU
  • Fathom - baseret i Canada, men al data fra EU-brugere opbevares på servere i EU
  • Hotjar - Baseret på Malta og bruger servere i Irland
  • Mouseflow - baseret i Danmark og bruger servere inden for EU og i USA (afhængig af kundes lokation)
  • Piwik Pro - baseret i Polen og bruger servere i EU, USA og flere steder
  • Plausible - baseret i Estland og bruger servere i EU
  • Simple Analytics - baseret i Holland og bruger servere i Europa
  • Smartlook - baseret i Tjekkiet og bruger servere indenfor EU
  • Splitbee - baseret i Østrig og bruger servere indenfor EU
  • Visitor Analytics - baseret i Tyskland og bruger servere i EU
  • Wide Angle Analytics - baseret i Tyskland og bruger servere i Tyskland eller Frankrig

(Opdateret 23. september 2022)

Publiceret 10. august 2022