Skip to main content

Her er fem digitale tendenser du skal kende i 2023

- set fra et digitalt bureau-perspektiv

Kontakt

Laust Jørgensen, CEO

Vi er kommet ind i et nyt år, hvor virksomheder og organisationer skal tage bestik af, hvordan digitale løsninger i endnu højere grad kan understøtte forretningen og drive en positiv udvikling. 

Hos os i Peytz mærker vi allerede tydeligt, hvordan udviklingen og tiden sætter sine præg på kundernes ønsker, og vi mærker hvordan klare tendenser skaber en ny retning for, hvordan det digitale kommer til at spille en endnu større rolle i udvikling af både forretning og organisationer.

Her er fem af de vigtigste tendenser set fra et digitalt bureau perspektiv.

1. Digitale løsninger skal hænge sammen med MACH-arkitektur

Det har længe været en stigende tendens at gå fra store enhedssystemer – monolitiske systemer – i den digitale verden til løsninger, hvor man i stedet sammensætter de digitale løsninger af flere specialiserede komponenter, så man opnår en microservice-arkitektur blandt sine systemer. 

MACH-arkitektur står for Microservices, API-first, Cloud-native, and Headless og er en god term til at beskrive den tendens, at de store digitale systemers tid nu udfordres af, at mange mindre systemer kan klare opgaverne bedre, hvis de bindes ordentligt sammen internt i organisationen.

Vi kommer til at se endnu flere løsninger, hvor man bruger energien på at binde digitale komponenter godt sammen i en stærk arkitektur, der skaber større fleksibilitet for organisationen, når digitale dele skal udvikles eller skiftes ud. I den proces er overvejelser omkring, hvor data skal bo afgørende, og rådgivningen omkring hvad og hvordan man skal bruge skyen, mere og mere essentielle for alle typer af organisationer. 

2. Dataopsamling og CDP fortsætter sin himmelflugt

Data og beslutninger på baggrund af data bliver også bare større i 2023, og alle it-ansvarlige bør forholde sig til, hvordan data anvendes til forretningsudvikling.

Vi har længe mærket, hvordan alle kundetyper ønsker at kunne opsamle og bruge data til at kommunikere med kunder og medlemmer. Med CDP – customer data platform – kan virksomheder opbygge et struktureret system til at opsamle viden om brugerne. 

Til arbejdet med dataopsamling og CDP hører virksomhedernes strategiske arbejde med at definere, hvad og og hvor meget af den meget detaljerede digitale brugeradfærd på tværs af platforme, man vil gøre brug af. Og hvordan man vil gøre det tilgængeligt for organisationens ansatte til analyser og efterfølgende automatiseringer. 

CDP-arbejdet er stadigvæk et krævende stykke arbejde at give sig i kast med, men vi ser mere og mere af det og ser flere og flere kunder, hvor arbejdet betyder en forskel for forretningen. 

3. Vi får et år, hvor cookies tager et skridt nærmere afgrunden

Vi er gået i gang med et år, hvor vi kommer til at se store ændringer i, hvordan vi kan tracke brugerne af de digitale løsninger, og hvor de cookie-løsninger, som vi elsker at hade, kommer under pres.

Jeg er overbevist om, at trackingen nok skal finde nye veje, i takt med at cookies bliver bliver udfaset. Vi vil se, at andre datakilder bliver mere værdifulde, f.eks. førstepartsdata der vil få større betydning i forhold til at identificere målgrupper. 

Google har selv lanceret Privacy Sandbox, som gør det muligt for brugerne selv at definere parametre for digital annoncering, der garanterer brugerens privatliv.

Jeg er sikker på, at der nok skal komme en løsning på databeskyttelsesforordningen mellem EU og USA, men brugerne vægter i høj grad privatliv højt i en tid, hvor vi ser mere og mere personaliseret markedsføring. 

Derfor er virksomheder nødt til at finde nye løsninger på at kunne tracke brugerne, så de møder markedets mange krav for beskyttelse af privatlivet.


Få mere viden på vores morgeninspirationer

Skærmbillede 2023-01-16 kl. 10.03.10


Deltag i én af vores mange morgeninspirationer og bliv inspireret og opdateret inden for forskellige digitale områder.

Se hele programmet og tilmeld dig her

 


4. Optimeringer og business value over satsninger

2023 er et år, hvor energi- og inflationskrisen tydeligt mærkes – også hos virksomheder, der skal investere digitalt. Vi mærker en klar efterspørgsel på projekter, der har en klar business value, som skaber forretning fra dag et. 

Det behøver endnu ikke være rene optimeringsprojekter, men virksomhederne forsøger uden tvivl at forløse de digitale potentialer, de har, og sætte fart på udviklingen, hvor de kan og på den måde accelerere ud af krisen. De projekter tager lige nu fokus fra de mere eksplorative digitale satsninger. 

5. Bæredygtighed finder vej til digitale løsninger

Bæredygtighed også inden for de digitale løsninger bliver helt sikkert større i 2023. I Peytz får vi allerede henvendelser fra organisationer og myndigheder, der ønsker sig digitale løsninger, der sparer på energien, og som sætter mindre CO2-aftryk, og vi løser dem på bedste beskub.

Det er mit håb, at der også indenfor dette felt vil komme nogle reelle standarder, vi kan efterleve som leverandør af digitale løsninger. Standarder, der tager afsæt i reelle indsatser og ikke blot bliver markedsføring og greenwashing af tvivlsomme løsninger.

På data-området har ISO-standarderne fungeret rigtig godt i forhold til at løfte den generelle datasikkerhed og vores allesammens overvågning af, hvordan vi behandler brugernes og hinandens data. 

Det ville være fantastisk, hvis der kom noget lignende på bæredygtighedsområdet, hvor vi kunne flytte branchen og hinanden med flere bæredygtige løsninger.

Der er nok at se til med den digitale udvikling i 2023.

Publiceret 22. februar 2023