Skip to main content

Lettilgængeligt videnskabsmedie

Relancering af site og ny visuel identitet til Videnskab.dk

Skærmbillede 2023-06-19 kl. 13.06.33

Lettilgængeligt videnskabsmedie

Videnskab.dk har siden 2008 formidlet nyheder om forskning. Med tiden er der opstået en del nye subbrands og formidlingsformer, hvilket medførte, at sitet bestod af mange forskellige logoer, farver og stilarter.

Derfor var der behov for et nyt website, hvor designet skulle have et radikalt makeover. Målet var at skabe et website med en tydeligere navigation i et design, der afspejler Videnskab.dk’s troværdighed og identitet som lettilgængeligt videnskabsmedie.

 

»Videnskab.dk har op mod 1 million brugere om måneden – men vores store udfordring var, at en stor del af brugerne simpelthen ikke opdagede, at de var landet hos os, og mange kunne heller ikke afkode, at vi er et videnskabsmedie, der hver dag udgiver en masse spændende og vigtigt indhold,«
fortæller Ditte Holst Svane-Knudsen, der er redaktionssekretær hos Videnskab.dk og har stået i spidsen for rebrandingen.

»Vi havde brug for en grundig hovedrengøring, så vi kunne blive mere tydelige og genkendelige – og på den måde brænde os bedre fast på nethinden hos vores brugere.«

 

Det nye site er blevet opdelt i forskellige sektioner, der har fået hver sin farve, som skal skabe genkendelighed og hjælpe brugerne med at navigere rundt på hjemmesiden. Videnskab.dk har også fået nyt logo, der består af  en backslash og et spørgsmålstegn. Det nye design og logo er udarbejdet af branddesigner Jens Kajus og brandbureauet e-Types.

Skærmbillede 2023-06-19 kl. 13.02.42

WordPress fremfor Drupal

 

Teamet bag videnskab.dk gjorde et stort forarbejde og udarbejdede bl.a en liste over funktionaliteter, de gerne ville have på det nye website, samt en liste med pros and cons over mulige it-leverandører og CMS-systemer. Valget faldt på en WordPress-løsning, og Peytz fik til opgave at stå for den tekniske udvikling af websitet, hvor vi har erstattet den eksisterende Drupal-løsning med en WordPress-løsning.

 

Selve sitet er skræddersyet til at imødekomme Videnskab.dk's behov. Den fleksible Gutenberg-editor gør det let og enkelt for redaktører og journalister at sætte artikler op, tilføje billeder, video, gif'er samt "læs også" links. Derudover er der mulighed for at planlægge udgivelsen af artikler, så de udkommer automatisk.

Fordoblet signups til nyhedsbrev

 

Det nye site har haft øget fokus på signups til Videnskab.dk's nyhedsbrev. Modulerne er tilpasset den enkelte sektion, og gør det muligt for de besøgende at signe sig op til et nyhedsbrev med skræddersyet indhold om f.eks. rummet, hjernen eller historie. Siden lanceringen af det nye Videnskab.dk er tilmeldingerne til Videnskab.dk's nyhedsbrev fordoblet.

Skærmbillede 2023-06-19 kl. 13.01.56

Finurlige 404-sider

En sjov feature på det nye site er de indtil videre 10 skræddersyede 404-sider, som shufles tilfældigt. 404-siderne læner sig op ad de seks sektioner og har indbygget søgefunktion, så brugeren hurtigt hjælpes videre.

Årets innovative design

I juni 2023 blev Videnskab.dk's nye site hædret med Danske Mediers designpris ‘Årets innovative design’ for den nye visuelle identitet. Prisen går til et medie, der har udviklet et nyt tillæg eller investeret i en innovativ satsning med særlige eksperimentelle greb, og Videnskab.dk modtog prisen med følgende begrundelse:


»Årets prismodtager har med sin nye visuelle identitet og hjemmeside skabt et karakteristisk og genkendeligt design, hvor man stadig er tro mod sit ophav som nichemedie. Komplekst indhold formidles på en skarp og nytænkende måde. Med satsningen viser mediet en inspirerende vej for, hvordan mindre medier kan bruge teknologi og designmæssige greb på redaktionerne til at skabe nye formater.«

 

»Vi er enormt beærede over, at et lille medie som vores har vundet en designpris, og at vores nye website er blevet bemærket og taget så godt imod af både vores brugere og ekspertpanelet i juryen. Det var det, vi drømte om, da vi gik i gang med relanceringsprocessen,« siger Ditte Holst Svane-Knudsen.

 

10 gode råd til din relancering

Hvis du selv går og overvejer, om du skal relancere dit website, så kommer her 10 gode råd fra Videnskab.dk:

➡️ Brug tid på at designe og udtænke det fede site
➡️ Hav styr på jeres brand – det er vigtigt, når I opbygger sitet og beslutter, hvad der skal ’stilles frem i udstillingsvinduet’, og hvad der ikke skal
➡️ Inddrag interesserede medarbejdere i udviklingsprocessen, og skab ejerskab i organisationen ved at få løbende og konkret feedback på udvalgte løsninger (f.eks. gennem afstemninger om svære valg: ”Hvad foretrækker du – A eller B")
➡️ Undervurder ikke migrering – en X-faktor. Videnskab.dk havde omkring 35.000 artikler i arkivet, og migreringen har været den store udfordring for vores relancering
➡️ Sørg for klare aftaler, f.eks. ift. taksonomier og navngivning af moduler i backend
➡️ Gå ikke live, før I er klar
➡️ Afsæt tid og kræfter internt til projektet. Også til processen efter launch
➡️ Lav en manual til Wordpress, hvis der er mange medarbejdere – så glider launchen og tiden derefter lettere for alle
➡️ Afhold evt. en workshop, hvor medarbejderne lærer backend at kende inden kickoff

➡️ Sikr klare aftaler med udviklerne om processen efter launch