Redesignet digital løsning til Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp har i disse år fokus på at øge deres digitale tilstedeværelse. Peytz fik til opgave at hjælpe med at udvikle et nyt website til noedhjaelp.dk, hvor den digitale platform i højere grad skulle få de besøgende på websitet til at engagere sig – gerne økonomisk og gerne som en fast støtte.
Stor og omfattende opgave
Folkekirkens Nødhjælp stod over for en stor opgave; deres eksisterende CMS, databaser og API’er var forældede. Der var behov for en løsning, som kunne lette arbejdsgangene for medarbejderne og på den måde optimere ressourceforbruget.
Folkekirkens Nødhjælp ønskede at gøre datadreven marketing til en hjørnesten i deres digitale forretning. De ønskede et smartere, enklere og mere fleksibelt system med lave udgifter til vedligehold og større driftsikkerhed.
Det var et stort ønske, at arbejdet med indhold skulle ske via en central platform. På den måde kunne indholdsdistributionen blive mere overskuelig for alle medarbejdere på tværs af alle kanaler. Derudover skulle noedhjælp.dk og den tilhørende webshop have et stærkt brugerflow, så besøgende blev præsenteret for relevant indhold.
Folkekirkens Nødhjælp har i disse år fokus på at øge deres digitale tilstedeværelse. Peytz fik til opgave at hjælpe at udvikle et nyt website til noedhjaelp.dk, hvor den digitale platform i højere grad skulle få de besøgende på websitet til at engagere sig – gerne økonomisk og gerne som en fast støtte.
“Der var fokus på at gentænke hele vores digitale platform, og det var en ret kompleks opgave. Det var tydeligt at Peytz havde løst lignende opgaver før, og det gav en ro at de gik til opgaven med deres store viden og mangeårige erfaring. Jeg føler, vi er blevet hørt - for alle vores ønsker og behov er blevet indfriet.”
Kenneth Andersen, Digital Project Manager hos Folkekirkens Nødhjælp.
Grundet kompleksiteten og omfanget af opgaven stod Folkekirkens Nødhjælp derfor med overvejelser om hvorvidt de skulle løse opgaven lidt ad gangen eller bygge det hele om samtidigt. De valgte det sidste.
Løsningen
Med udgangspunkt i briefet fra Folkekirkens Nødhjælp anbefalede vi en løsning udviklet i WordPress. Hos Peytz har vi over 10 års erfaring med at udvikle WordPress løsninger. Vi ved, hvor vigtigt det er at gøre det komplekse enkelt for kunderne. Med en WordPress-løsning til Folkekirkens Nødhjælp var det muligt at levere en løsning, der indeholdt de ønskede features, var fleksibel, brugervenlig og meget overskuelig.
Ved hjælp af redaktør-interfacet Gutenberg kunne de forskellige redaktører sætte indholdet op på de enkelte sider, og se layoutet, mens artiklen blev udarbejdet. Gutenberg giver en stor fleksibilitet, da layoutet kan ændres for hver enkelt artikel samtidig med at det sikres, at visuelle guidelines overholdes - uden brug af en udvikler.
Folkekirkens Nødhjælp ønskede at tilbyde flere muligheder end blot Betalingsservice, hvor støttemulighederne i højere grad var på den besøgendes præmisser. Derfor blev e-commerce løsningen WooCommerce implementeret på sitet, og skulle være med til at sikre, at den besøgende fik mulighed for at støtte netop på den måde de ønsker - både sporadisk og som fast aftale. WooCommerce er WordPress’ integrerede shop, som frit kan indsættes på relevante placeringer, så brugeren let kan afkode, hvad der skal til for at donere.
PET-design & UX
Som udgangspunkt ønskede Folkekirkens Nødhjælp en kort proces, men det stod klart, at der var brug for ekstra input til designet. Ved hjælp af et PET-design kunne vi sikre, at Folkekirkens Nødhjælp metoder, der påvirkede brugernes beslutningsproces. PET er en forkortelse af “Persuasion – Emotion & Trust.” Et PET-design består af mere end 50 forskellige metoder, som kan ændre brugeroplevelsen på en mere engagerende, overtalende og effektiv måde. Peytz Creative anvendte PET-design, til at sikre, det bedste brugerflow på noedhjaelp.dk.
Resultatet blev at de besøgende i langt højere grad bliver præsenteret for relevant indhold og at donationsknappen på den enkelte sider i højere grad understøtter de enkelte siders budskab.
For at understøtte User Journeys, afklaring af interne arbejdsgange, den tekniske afklaring og implementering blev der udført en række UX flows. Peytz Creative gennemførte en ultra kort designproces, hvor der primært var fokus på at udføre småjusteringer og optimeringer til udvalgte sider og elementer. Ideen er altså kort og godt, at bibeholde det eksisterende design i store træk - men give noedhjaelp.dk et mere moderne twist og sikre en optimal mobil-oplevelse for brugeren.
Specialudviklet Digital Asset Management - DAM
For at sikre en ensretning af indholdet udviklede Peytz et DAM system til Folkekirkens Nødhjælp. Der findes mange DAM-systemer på markedet, men Folkekirkens Nødhjælp havde så specifikke ønsker til systemet, at vi endte med at udarbejde en skræddersyet løsning til dem.
Der er defineret forskellige typer af brugere i DAM-systemet; nogle har fuld administratoradgang mens andre blot har adgang til at downloade billedmateriale. Systemet sikrer, at alle medarbejder har nem og overskuelig adgang til alt indhold. I DAM-systemet bliver indholdet tagget, hvilket gør det let at fremsøge specifikt indhold. Tagget kan f.eks. angive et givet land, en bestemt kampagne, oprettelsesdato eller udløbsdato.
Via et intuitivt dashboard er hver enkelt medarbejder i stand til at få det nødvendige overblik over de assets, som systemet indeholder. Dashboardet viser bl.a. de filer der senest er udgivet, hvilke filer der senest er arbejdet på og det er muligt at pinne forskellige assets til senere brug.
”Vi glæder os til at DAM’en rigtig får luft under vingerne, så vi på tværs af alle vores platforme får adgang til alt vores content. Det vil effektivisere vores arbejdsgange og give højere transparens på tværs af kanaler.”
Kenneth Andersen, Digital Project Manager hos Folkekirkens Nødhjælp.
DAM-løsning kan tilgås på tværs af sites (noedhjaelp.dk, danchurchaid.org og folkekirkensnoedhjaelpsungdom.dk), og giver mulighed for søgning på fil-informationer såsom navn, billedebeskrivelse, alt tekst beskrivelse, forfatter, fotograf og andet metadata.
Danchurchaid.org
Siden lanceringen af noedhjaelp.dk har Folkekirkens Nødhjælp relanceret deres internationale website danchurchaid.org med hjælp fra Peytz.
Opgaven med danchurchaid.org indebar at få lavet et site, der var mere fokuseret på de store internationale donorer frem for den lille enkeltdonor. En helt anden, mere professionel og kompleks målgruppe med øget fokus på f.eks. compliance og verdensmål.
Jens Poder Director of Innovation hos Peytz Creative fortæller: “Vi holdt en stribe online workshops med landekontorer over det meste af kloden. Det fungerede rigtig fint og sikrede, at løsningen passede til behovene, både på hovedkontoret i København og ude i felten.”
Det internationale site bygger på samme fundament og elementer som noedhjaelp.dk, og mange komponenter fra noedhjaelp.dk blev genbrugt. Undervejs i processen opstod der dog behov for nye funktionaliteter, der skulle udvikles, bl.a et verdenskort, som viser hvilke lande, DanChurchAid er repæsenteret i. Da begge websites er baseret på samme platform, var det ingen sag at rulle justeringerne ud på begge websites og illustrerer den fleksibilitet Folkekirkens Nødhjælp har fået med den nye multisite-løsning fra Peytz.
Om Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp er en hjælpeorganisation, der blev stiftet i 1922 og er i dag en af Danmarks største, selvstændige humanitære organisationer.
Folkekirkens Nødhjælp arbejder med at forebygge katastrofer, fjerne miner og klimatilpasning, der alt sammen kan være med til at skabe et værdigt liv for verdens fattigste.
Folkekirkens Nødhjælp er en del af det internationale ACT-samarbejde (Action by Churches Together).